Stavební firmy se potýkají s útlumem, pomoci by mohly opravy silnic

Stavební firmy získaly v prvním čtvrtletí letošního roku od veřejné správy zakázky za celkem 14 miliard korun. To je zhruba o 30 procent méně než loni. Pokles tak ještě zrychlil, o rok dříve byl kolem 8 procent. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti ÚRS Praha. Útlum ve výstavbě bytů, veřejných budov nebo dopravní infrastruktury vnímají také střední stavební firmy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Byty v Zeleném údolí Praha-Kunratice Praha 4 (ilustrační foto)

Byty v Zeleném údolí Praha-Kunratice Praha 4 (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Ivan Bauer je ředitelem společnosti PP53. Nejvíce staví byty, následují průmyslové stavby. Z 90 procent se zaměřuje na soukromý sektor, zbylých 10 procent tvoří veřejné zakázky.

Firmě se loni nevedlo špatně, nicméně slabší intenzitu stavění budov a dopravní infrastruktury pociťuje. „Podmínky, které si vláda a politická reprezentace zvolila - tři roky hrubé škrtání a prorůstové opatření až na konec volebního období a ještě s nějakou setrvačností, než se zavede - nás z intenzity stavění v Evropě dostaly z nějakého šestého, sedmého místa na konec dvacítky,“ říká Bauer.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o útlumu ve stavebnictví připravil Jan Beneš

Pokles ve stavebnictví vnímají také velké firmy, jako je například Metrostav, která působí i na zahraničních trzích. Podle šéfa divize Metrostavu ve Finsku Václava Pavlovského je problém právě ve financování českého veřejného sektoru.

„Všichni ve stavebnictví vnímáme pokles zejména financování veřejného sektoru. Privátní sektor se drží na stejné úrovni, ale veřejný se popadá a pro Metrostav jako jednoho z velkých zaměstnavatelů, který pracuje se svými vlastními kapacitami, je klíčové si tyto vlastní kapacity udržet,“ vysvětluje.

S tím, že vláda nezvyšuje výdaje do dopravní infrastruktury, jak tvrdí zástupci menších i větších firem, nesouhlasí premiér Petr Nečas.

„V letošním roce jsme například výdaje na infrastrukturu oproti loňskému rozpočtu zvýšili o 8 miliard korun. Upravili jsme i naši fiskální strategii, to znamená tempo snižování schodku, kde se spokojujeme s tím, že zůstaneme - zatím, než se obnoví ekonomický růst, to znamená i v letech 2014 až 2016 - pod třemi procenty hrubého domácího produktu,“ popisuje.

Stavebnictví by mohly rozhýbat opravy silnic

Ministerstvo financí je připraveno ještě letos uvolnit dvě miliardy korun. O peníze zažádal resort dopravy. Původně si řekl o tři miliardy. Kdy a v jakém objemu peníze dostane, zatím neví.

Částka by měla směřovat na opravu dálnic, rychlostních silnic a silnic první kategorie, které má ve správě stát. Pro stavební firmy by to mohlo podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka přinést mírné oživení.

„Je tam garance, že by bylo možné dát hned dvě miliardy na zlepšení údržby nebo oprav po kruté zimě plus miliarda v dalším období, takže to není špatná zpráva. Myslím si, že to pomůže drobně, dvě miliardy zase nejsou takový objem, ale zaplať pánbůh za ně. Co je pro mě ale důležité, aby se to pohnulo, aby okamžitě začala oprava D1,“ zdůrazňuje.

Situace ve stavebnictví se podle odborníků letos zřejmě ještě nezlepší. Výrazné oživení podle Svazu podnikatelů ve stavebnictví nenastane ani v příštím roce.

Simona Bartošová, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme