Supermarkety Delvita na českém trhu končí
Belgická společnost Delhaize prodá své provozovny v České republice a opustí tak tuzemský trh. Firma to uvedla ve zprávě spolu s výsledky hospodaření za třetí čtvrtletí. Delhaize v Česku vlastní řetězec Delvita, který provozuje 96 supermarketů a menších prodejen. V posledních letech ale vykazoval vysoké ztráty.
"Rozhodnutí odejít z ČR bylo velmi těžké. Plně jsme ale vzali v úvahu zájmy našich českých partnerů i tržní prostředí. Myslíme si, že spojení Delvity s některým z českých řetězců umožní sloučené firmě, aby byla na tamním trhu více konkurenceschopná," píše se ve sdělení společnosti Delhaize.
O odchodu Delhaize z Česka se na finančních trzích spekulovalo, hovořilo se ale také o tom, že se společnost spojí s nizozemským rivalem Ahold. Tato jednání ale podle některých zdrojů skončila. Delhaize se k nim zatím nevyjádřila a na toto téma mlčí i v tiskové zprávě.
Ahold chce přitom opustit střední Evropu, ale zůstane v Česku, kde chce posílit svoji pozici. "Prodej nám dovolí soustředit se na zdroje na těch trzích, kde máme větší šance," řekl k odchodu z České republiky generální ředitel společnosti Delhaize Pierre-Olivier Beckers.
Delvita je již čtvrtým obchodním řetězcem, který se rozhodl odejít z českého trhu. Loni skončil Julius Meinl, který prodal bezmála 60 prodejen řetězci Ahold. Letos pak Tesco Stores ČR koupila jedenáct hypermarketů francouzské společnosti Carrefour a 27 supermarketů německého řetězce Edeka.
Delvitě v loňském roce mezi deseti největšími českými obchodníky patřilo poslední místo. Podle auditovaných výsledků loni v Česku prohloubila ztrátu na téměř 839 milionů korun ze 185 milionů v roce 2004. Neuhrazená ztráta Delvity z minulých let na konci loňského roku činila dalších 1,75 miliardy korun. Tržby Delvity za prodej zboží v loňském roce meziročně klesly zhruba o 470 milionů na 8,4 miliardy korun.
Supermarketové řetězce, mezi které Delvita patří, v Česku v posledních letech ztrácí pozici, protože je z trhu vytlačují dravé diskontní prodejny a supermarketové řetězce. Supermarkety mají na celkovém obratu 50 největších obchodníků zhruba 17procentní podíl a diskontní prodejny, které expanzi v ČR zahájily později, již za nimi zaostávají pouze o jedno procento. Podíl hypermarketů činí 41 procent.