Svaz dopravy vyhlásil stávkovou pohotovost. Odbory chtějí jednat o mzdách řidičů

Dopravní odboráři vyhlásili stávkovou pohotovost. Protestují proti nízkým mzdám a špatným pracovním podmínkám řidičů autobusů. Svaz dopravy chce jednat s kraji i s vládou. Pokud neuspěje, přistoupí k důraznější formě protestu. První protesty odstartovala "Jablonecká výzva", v níž řidiči ze severu Čech poprvé vyslovili požadavky na zanesení minimální výše mzdy do kritérií veřejných zakázek vypisovaných pro výběr dopravce v jednotlivých regionech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobusy MHD v Karlových Varech

Autobusy MHD v Karlových Varech | Foto: Zdeněk Trnka | Zdroj: Český rozhlas

„Řidič autobusu stráví na pracovišti i víc než 300 hodin měsíčně při 72 až 82 korunách hrubého na hodinu, což jak jistě uznáte, je cena práce, která je pro nás naprosto nepřijatelná,“ uvedl šéf svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Přehrát

00:00 / 00:00

O stávkové pohotovosti a mzdách řidičů mluvili hejtman Libereckého kraje Martin Půta a předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík

Podle něj se problém netýká jen řidičů autobusů, ale i řidičů nákladní dopravy. Mzdová situace je podle Pomajbíka neudržitelná, proto odbory chtějí, aby podmínky platového ohodnocení řidičů byly zaneseny už do výběrových řízení na dopravce.

„Nedá se hovořit o minimálním platu, ale o minimálních mzdových nárocích, případně i dalších sociálních a pracovních. Chceme to řešit na celorepublikové úrovni, to znamená s Asociací krajů České republiky,“ vysvětlil Pomajbík.

Podporu odborům vyjádřil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.

„Jsem rád, že Odborový svaz dopravy řekl, že už to nechce dále zvládat. Situace byla velmi spontánní a mohli jste poslední tři měsíce sledovat, jak se atmosféra v jednotlivých regionech zhoršuje. My jsme připraveni kolegy z Odborového svazu dopravy podpořit,“ popsal Středula.

Na vině jsou i kraje

Podle odborářů mohou za kritické podmínky profesionálních řidičů i kraje. Objednávají si dopravu podle nejnižší ceny, kterou ale firmy krátí právě na platech řidičů. Odboráři vidí řešení v jednání s kraji například o nepodkročitelné výši mzdy.

Asociace krajů České republiky se podle mluvčího Miloše Němečka bude situací zabývat:

„Pan předseda Asociace krajů České republiky, jihomoravský hejtman Michal Hašek je ihned po návratu do republiky, tedy příští týden, připraven sejít se se zástupci odborů a vyslechnout jejich návrhy na možné řešení otázek odměňování řidičů autobusů v regionální autobusové dopravě.“

„Po jednání s odbory svolá videokonferenci dopravní komise Asociace krajů a pro formulaci stanoviska posléze i Radu Asociace krajů České republiky, aby jednání byla maximálně efektivní a v rozumném časovém rámci,“ doplnil Němeček.

Na trhu práce chybí v současnosti téměř šest tisíc řidičů osobní i nákladní dopravy. Počet přesčasových hodin, které řidič na pracovišti tráví, s sebou nese i zvýšené riziko nehod.

Jablonecká výzva

Prvotní vlnu protestů řidičů zahájila v říjnu takzvaná Jablonecká výzva. Ta poukazovala na nízké platy řidičů na linkách objednaných Libereckým krajem.

Řidiči při ní poprvé vyslovili požadavky na zanesení minimální výše mzdy do kritérií veřejných zakázek vypisovaných pro výběr dopravce. Reflexní vesty na podporu této iniciativy už oblékly tisíce šoférů po celé republice.

ČRo, Kateřina Součková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme