Švýcaři zažívají boom cyklistiky. V Česku začal zájem o kola opět růst

Švýcaři se radují z boomu cyklistiky. Za první čtyři letošní měsíce se prodalo nejvíce kol za posledních pět letech. Velkým hitem jsou elektrokola, která ovládají především městskou dopravu. Podobný úspěch na trhu mají také motocykly a skútry, a to i přes chvilkový nedostatek náhradních dílů, kvůli japonské katastrofě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklisté dnes jízdou metropolí zahájili kampaň Do práce na kolech

Cyklisté dnes jízdou metropolí zahájili kampaň Do práce na kolech | Foto: Filip Jandourek

V České republice po dvou letech nastává nárůst zájmu a nárůst prodeje, řekl Rádiu Česko předseda asociace výrobců kol Czech Bicycle Industry Radim Brož: „Pokud počasí vydrží, tak si myslím, že se vrátíme, nebo se přiblížíme číslům z let 2008-2009.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Švýcaři se radují z boomu cyklistiky. Více předseda asociace výrobců kol Czech Bicycle Industry Radim Brož.

Tvrdí, že to není jednorázová záležitost.

„Věřím tomu, že situace i na trhu se lehce změnila, strašák krize, strašák případné ztráty zaměstnání a tak dále už není tak znatelný, není tak citelný, lidi mají větší vůli utrácet, nakupovat nové zboží. Počasí hraje významnou roli, protože v posledních dvou letech se ke krizi přidalo ještě špatné počasí v těch stěžejních měsících, jako byl duben, květen, červen,“ upřesnil Brož.

Kolo jako sport, ne jako dopravní prostředek

Cyklodoprava je podle něj skutečně velkým tématem v rámci celé Evropské unie.

„Když si vezmete, že de facto neexistují žádné negativní argumenty proti cyklodopravě, ať už se jedná o zdravý životní styl, pohyb, zelená dopravě a tak dále. Cyklostezky by tomu určitě pomohly. Problém v České republice je to, že kolo za posledních dvacet let je mnohem více chápáno jako sportovní prostředek, ne jako dopravní prostředek, a to komplikuje prodej městských kol a vůbec to komplikuje dopravu lidí na kole do zaměstnání, dětí do škol. To je to, kde potřebujeme skutečně podmínky markantně zlepšit. Dnes jízda na kole v rámci městské dopravy se stává lehce adrenalinovým sportem,“ dodal předseda asociace výrobců kol s tím, že situace se zlepšuje mimo města, ale tam jde o sport.


Starostmi výrobců nejsou levná kola z Číny nebo levné komponenty. „Co by pomohlo České republice? Určitě větší propagace, řekl bych, na takové té neodborné úrovni cyklistiky. Zásadní problém je v tom, že Česká republika nepoužívá kolo jako dopravní prostředek,“ povzdechl si Radim Brož z Czech Bicycle Industry a uvedl evropské statistiky:

„V rámci Evropské unie je zhruba 35 procent použití auta do vzdálenosti dvou kilometrů, což je úplně šílená představa, to je vzdálenost dosažitelná pěšky i na kole úplně velmi snadno. Přes padesát procent jízd autem je do vzdálenosti 9 kilometrů, což je pořád vzdálenost dosažitelná na kole, auto není potřeba vůbec vytahovat. Akorát je potřeba zlepšit podmínky.“

Marián Vojtek, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme