Tesco plánuje ve Velké Británii mohutně šetřit. Zavře desítky obchodů

Mohutné úspory a omezení investic čeká britský obchodní řetězec Tesco. Ročně chce díky opatřením ušetřit v přepočtu téměř 9 miliard korun. Firma tak plánuje posílit svoji konkurenceschopnost.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tesco

Tesco | Foto: Marián Vojtek

Firma uzavře celkem 43 prodejen ve Velké Británii, které byly ztrátové, zruší plánované otevření téměř padesáti nových obchodů a čeká ji také reorganizace vedení.

Kromě toho plánuje prodat část majetku a omezit investice. Společnost tím chce získat prostor na to, aby mohla snižovat ceny a dařilo se jí lépe konkurovat dalším řetězcům.

Analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara si myslí, že Tesco se dostalo do finančních problémů hlavně vinou skokového nárůstu nákladů na provoz a na investice. Tesco navíc pořád doplácí na problémy z loňského roku.

„Obrovským skandálem bylo loňské přiznání chyb v účetnictví, kdy byly nadhodnocovány výnosy, a naopak uměle snižovány náklady. To mělo za následek vyšší zisky, alespoň tedy na papíře. I díky tomu musel ve své funkci skončit předchozí generální ředitel společnosti,“ vysvětluje Šimara.

Philipa Clarka v čele podniku nahradil Dave Lewis, kterému se přezdívá "Drastický Dave". Označení získal kvůli svému působení ve společnosti Unilever, kde také prosadil drastické škrty v nákladech.

České pobočky to neovlivní

Podle Šimary je česká pobočka Tesca pro mezinárodní firmu jen zlomkem, a současné změny ji proto moc neovlivní:

„Firma generuje přes 70 procent veškerých svých tržeb ve Velké Británii, což je trh, na který se bude muset mnohem více zaměřit a kde musí také nejvíce ušetřit. Česka by se tak omezování provozu nemělo příliš dotknout.“

Českému Tescu se na rozdíl od britské mateřské společnosti na našem trhu daří zvyšovat tržby, potvrdil mluvčí Jiří Mareček:

„Výsledkem je nárůst tržeb v meziročním porovnání za třetí čtvrtletí o necelá tři procenta a nárůst tržeb ve vánočním období o 5,7 procenta.“

Z českého trhu už některé řetězce kvůli silnému konkurenčnímu boji odešly. Třeba v roce 2005 odešel Julius Meinl, později následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco.

V roce 2007 pak odešla belgická Delvita a o rok později Plus Discount, který převzala firma Rewe, provozující řetězce Billa a Penny Market. V roce 2014 se dohodla nizozemská maloobchodní společnost Ahold, která u nás provozuje obchody Albert, s rakouskou firmou Spar na odkoupení jejich obchodů v České republice.

Tesco | Foto: Český rozhlas

Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme