Tesco prodává obchodní dům My na Národní, jeho hodnota je téměř miliarda korun

Obchodní řetězec Tesco se v Česku dál zbavuje majetku, firma prodává obchodní dům My v centru Prahy. Podle znaleckého posudku společnosti NSG Morison činí hodnota nemovitosti, po odečtení všech závazků, zhruba 171 milionů korun. Firma posudek zveřejnila v obchodním rejstříku. Tesco již obchodní dům vyčlenilo do samostatné firmy.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchodní dům My v centru Prahy | Foto: Tiia Monto/Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Hodnota majetku dosahuje téměř 950 milionů korun, podle posudku jsou ale na budově celkové závazky ve výši 681 milionů korun. Odložený daňový závazek z přecenění nemovitosti pak činí 93 milionů korun.

Tesco v ČR rozprodává majetek, má už prý kupce pro centrum v Letňanech

Číst článek

Tesco již dříve uvedlo, že hledá nové využití pro své obchodní domy - jde o budovy, které jsou staré několik desítek let a nacházejí se v atraktivních lokalitách. Musí se kompletně modernizovat.

„Z toho důvodu hledáme pro ně alternativní využití, aby mohly lépe sloužit lidem ve svém okolí. Platí to i pro obchodní dům My na Národní. Na jeho provozu se nic nemění a Tesco nadále pokračuje v provozu celého obchodního domu, včetně hypermarketu v přízemí,“ řekl ve čtvrtek mluvčí společnosti Václav Koukolíček.

Stavba obchodního domu dříve nazývaného Máj byla vybudována na místě zbořeného novogotického Šlikovského paláce. Otevřena veřejnosti byla v roce 1975. Tvarově a stylově budova čerpá z prvků neofunkcionalismu. Tesco vlastní budovu od roku 1996.

V roce 2006 byl obchodní dům díky své originální konstrukci prohlášen za kulturní památku. Na podzim 2009 proběhla rozsáhlá rekonstrukce a bylo změněno jméno obchodního domu na My. Obchodní dům má sedm nadzemních pater, pronajímatelná prodejní plocha je 12 000 m2.

Tesco již loni prodalo svůj třetinový podíl v nákupním centru Nový Smíchov jeho majoritnímu vlastníkovi, francouzské realitní společnosti Klepierre. Pražské Obchodní centrum Letňany od něj koupila německá společnost Union Institutional Investment GmbH. Tesco rovněž prodalo v Liberci i nákupní centrum Forum. Realitní společnost Rockcastle za něj zaplatila 80 milionů eur (2,2 miliardy Kč). Řetězec se zbavil i obchodních domů v Plzni a Brně.

Tesco se ve finančním roce 2016/2017 v Česku propadlo do ztráty 1,09 miliardy korun. Za horším výsledkem hospodaření je podle firmy změna ocenění majetku. Tržby českých prodejen stouply o dvě procenta na 44,5 miliardy korun. Neuhrazená ztráta řetězce z minulých let dosahuje 7,2 miliardy korun. Řetězec má v ČR zhruba 200 obchodů. Tesco je s počtem zaměstnanců 11 210 mezi největšími tuzemskými zaměstnavateli.

  • Výrazná budova na rohu ulic Spálená a Národní vznikla na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu architektů Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor ještědské televizní věže Karel Hubáček. Realizovaly ji dvě švédské firmy - SIAB a ABV Stockholm. Na fasádách Máje se uplatnil kontrast plně prosklené eskalátorové haly s nečleněnou věží nákladních výtahů z pohledového betonu. První zákazníky přivítal v dubnu 1975.
  • Podle historika architektury Rostislava Šváchy stavba pohotově reaguje na výzvu, kterou v roce 1972 vyslal do světa projekt pařížského muzea Centre Georges Pompidou od průkopníků stylu high-tech Renza Piana a Richarda Rogerse. V tomto smyslu měl Máj ohlas i v zahraničních architektonických časopisech - takové publicity se dočkala jen málokterá česká stavba 20. století. V březnu 2006 podal Švácha návrh na prohlášení Máje za kulturní památku.
  • Důvodem byla mimo jiné i reakce na to, že vlastník budovy (od roku 1996 Tesco Stores ČR) plánoval nejprve její demolici, poté rozsáhlou přestavbu. Ministerstvo kultury prohlásilo Máj za kulturní památku v říjnu 2006; je podle něj významným dokladem architektury 70. let 20. století, a to také v evropském kontextu, když navazuje na meziválečný funkcionalismus a předznamenává v interiéru pojetí stylu high-tech. Definitivní verdikt o památce padl v lednu 2007.
  • Spor o památkovou ochranu Máje postaveného v letech 1972 až 1975 rozvířil tehdy mezi širokou veřejností diskusi, zda si ochranu zaslouží nejen historické, ale i významné moderní stavby, které lidé ještě jako památky nevnímají; obzvláště pocházejí-li z doby minulého režimu. Rozhodnutí ministerstva v této věci se tak stalo významným precedentem. Máj vždy budil emoce, některým kritikům například vadí jeho agresivita vůči okolní zástavbě.
  • Ve stejné době jako Máj vznikl na druhé straně historického centra Prahy obchodní dům Kotva, i ten nyní čeká, jestli bude zasán na seznam památek. Ze srovnatelných objektů se ovšem ochrany nedočkal obchodní dům Ještěd v Liberci (též od studia SIAL), který byl demolován kvůli novostavbě. Podobný osud nyní hrozí další výrazné stavbě, který vznikla za minulého režimu, a to budově Transgasu na Vinohradské třídě v Praze. Tři budovy postavěné v letech 1966 až 1976 v brutalistním stylu loni ministerstvo kultury odmítlo za památky prohlásit.
  • Během své čtyřicetileté existence obchodní dům pětkrát změnil jméno. Z původního Prioru 02 se krátce na to stal Máj. V roce 1992 přešlo centrum pod značku amerického řetězce K-Mart. Od roku 1996 je pak majitelem společnost Tesco. Původně byl obchodní dům provozován pod touto značkou, v roce 2009 se ale přejmenoval na My. Ve stejné době také prošel rozsáhlou rekonstrukcí interiérů. V říjnu 2014 se v jeho těsném sousedství nad stanicí metra Národní otevřel multifunkční komplex Quadrio s obchody, kancelářemi i byty.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme