Tesco prodává obchodní dům My na Národní, jeho hodnota je téměř miliarda korun

Obchodní řetězec Tesco se v Česku dál zbavuje majetku, firma prodává obchodní dům My v centru Prahy. Podle znaleckého posudku společnosti NSG Morison činí hodnota nemovitosti, po odečtení všech závazků, zhruba 171 milionů korun. Firma posudek zveřejnila v obchodním rejstříku. Tesco již obchodní dům vyčlenilo do samostatné firmy.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchodní dům My v centru Prahy

Obchodní dům My v centru Prahy | Foto: Tiia Monto/Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Hodnota majetku dosahuje téměř 950 milionů korun, podle posudku jsou ale na budově celkové závazky ve výši 681 milionů korun. Odložený daňový závazek z přecenění nemovitosti pak činí 93 milionů korun.

Tesco v ČR rozprodává majetek, má už prý kupce pro centrum v Letňanech

Číst článek

Tesco již dříve uvedlo, že hledá nové využití pro své obchodní domy - jde o budovy, které jsou staré několik desítek let a nacházejí se v atraktivních lokalitách. Musí se kompletně modernizovat.

„Z toho důvodu hledáme pro ně alternativní využití, aby mohly lépe sloužit lidem ve svém okolí. Platí to i pro obchodní dům My na Národní. Na jeho provozu se nic nemění a Tesco nadále pokračuje v provozu celého obchodního domu, včetně hypermarketu v přízemí,“ řekl ve čtvrtek mluvčí společnosti Václav Koukolíček.

Stavba obchodního domu dříve nazývaného Máj byla vybudována na místě zbořeného novogotického Šlikovského paláce. Otevřena veřejnosti byla v roce 1975. Tvarově a stylově budova čerpá z prvků neofunkcionalismu. Tesco vlastní budovu od roku 1996.

V roce 2006 byl obchodní dům díky své originální konstrukci prohlášen za kulturní památku. Na podzim 2009 proběhla rozsáhlá rekonstrukce a bylo změněno jméno obchodního domu na My. Obchodní dům má sedm nadzemních pater, pronajímatelná prodejní plocha je 12 000 m2.

Tesco již loni prodalo svůj třetinový podíl v nákupním centru Nový Smíchov jeho majoritnímu vlastníkovi, francouzské realitní společnosti Klepierre. Pražské Obchodní centrum Letňany od něj koupila německá společnost Union Institutional Investment GmbH. Tesco rovněž prodalo v Liberci i nákupní centrum Forum. Realitní společnost Rockcastle za něj zaplatila 80 milionů eur (2,2 miliardy Kč). Řetězec se zbavil i obchodních domů v Plzni a Brně.

Tesco se ve finančním roce 2016/2017 v Česku propadlo do ztráty 1,09 miliardy korun. Za horším výsledkem hospodaření je podle firmy změna ocenění majetku. Tržby českých prodejen stouply o dvě procenta na 44,5 miliardy korun. Neuhrazená ztráta řetězce z minulých let dosahuje 7,2 miliardy korun. Řetězec má v ČR zhruba 200 obchodů. Tesco je s počtem zaměstnanců 11 210 mezi největšími tuzemskými zaměstnavateli.

  • Výrazná budova na rohu ulic Spálená a Národní vznikla na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu architektů Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor ještědské televizní věže Karel Hubáček. Realizovaly ji dvě švédské firmy - SIAB a ABV Stockholm. Na fasádách Máje se uplatnil kontrast plně prosklené eskalátorové haly s nečleněnou věží nákladních výtahů z pohledového betonu. První zákazníky přivítal v dubnu 1975.
  • Podle historika architektury Rostislava Šváchy stavba pohotově reaguje na výzvu, kterou v roce 1972 vyslal do světa projekt pařížského muzea Centre Georges Pompidou od průkopníků stylu high-tech Renza Piana a Richarda Rogerse. V tomto smyslu měl Máj ohlas i v zahraničních architektonických časopisech - takové publicity se dočkala jen málokterá česká stavba 20. století. V březnu 2006 podal Švácha návrh na prohlášení Máje za kulturní památku.
  • Důvodem byla mimo jiné i reakce na to, že vlastník budovy (od roku 1996 Tesco Stores ČR) plánoval nejprve její demolici, poté rozsáhlou přestavbu. Ministerstvo kultury prohlásilo Máj za kulturní památku v říjnu 2006; je podle něj významným dokladem architektury 70. let 20. století, a to také v evropském kontextu, když navazuje na meziválečný funkcionalismus a předznamenává v interiéru pojetí stylu high-tech. Definitivní verdikt o památce padl v lednu 2007.
  • Spor o památkovou ochranu Máje postaveného v letech 1972 až 1975 rozvířil tehdy mezi širokou veřejností diskusi, zda si ochranu zaslouží nejen historické, ale i významné moderní stavby, které lidé ještě jako památky nevnímají; obzvláště pocházejí-li z doby minulého režimu. Rozhodnutí ministerstva v této věci se tak stalo významným precedentem. Máj vždy budil emoce, některým kritikům například vadí jeho agresivita vůči okolní zástavbě.
  • Ve stejné době jako Máj vznikl na druhé straně historického centra Prahy obchodní dům Kotva, i ten nyní čeká, jestli bude zasán na seznam památek. Ze srovnatelných objektů se ovšem ochrany nedočkal obchodní dům Ještěd v Liberci (též od studia SIAL), který byl demolován kvůli novostavbě. Podobný osud nyní hrozí další výrazné stavbě, který vznikla za minulého režimu, a to budově Transgasu na Vinohradské třídě v Praze. Tři budovy postavěné v letech 1966 až 1976 v brutalistním stylu loni ministerstvo kultury odmítlo za památky prohlásit.
  • Během své čtyřicetileté existence obchodní dům pětkrát změnil jméno. Z původního Prioru 02 se krátce na to stal Máj. V roce 1992 přešlo centrum pod značku amerického řetězce K-Mart. Od roku 1996 je pak majitelem společnost Tesco. Původně byl obchodní dům provozován pod touto značkou, v roce 2009 se ale přejmenoval na My. Ve stejné době také prošel rozsáhlou rekonstrukcí interiérů. V říjnu 2014 se v jeho těsném sousedství nad stanicí metra Národní otevřel multifunkční komplex Quadrio s obchody, kancelářemi i byty.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme