The New York Times zpoplatňují web. V Česku to zatím nehrozí

Americký list The New York Times ode dneška zpoplatňuje obsah svých internetových stránek. Pokud si měsíčně na webu Timesů přečtete více než 20 článků, budete si muset obsah zaplatit. Čtyřtýdenní předplatné vás přitom vyjde na 15 dolarů, tedy asi 260 korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

The Nwe York Times. | Foto: Repro: Český rozhlas

Webová stránka deníku The New York Times je nejčtenější internetovou zpravodajskou stránkou. Měsíčně ji navštíví 30 milionů čtenářů. Od roku 2008 se ovšem redakce internetového zpravodajství musela potýkat s problémy s klesajícími příjmy z reklamy. Právě kvůli malému rozpočtu tak vznikla nápad zpoplatnit obsah webových stránek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejsledovanějšímu experimentu v americké žurnalistice za poslední dobu se ve svém příspěvku věnuje Barbora Kreuzerová.

Odteď si tak všichni pravidelní čtenáři budou muset za kvalitní informace zaplatit. Zdarma si budou moci číst pouze předplatitelé papírového vydání Herald Tribune nebo právě listu The New York Times. S podobným projektem přichází i Slovensko, kde se v dubnu zpoplatní všechny důležité slovenské zpravodajské weby.

Za tři eura měsíčně dostane uživatel balíček exkluzivního obsahu. Projekt se poeticky jmenuje PIANO. Jeho tvůrci tvrdí, že Slovensko je s podobnou snahou první na světě. Umožnil to malý slovenský trh, kde se dali přesvědčit všichni klíčoví vydavatelé. PIANO by mělo zlepšit kvalitu zpravodajských serverů, platit budou čtenáři jen za úzkoprofilové produkty.

To vše samozřejmě vede k úvahám, zda něco podobného můžeme čekat i v České republice. Podle šéfredaktora serveru aktuálně.cz Jakuba Ungera zatím ne. „Nemyslím si, že máme před sebou blízkou budoucnost, kdy by byl web jako takový za peníze. Obzvlášť klasické obsahy jako zpravodajství, běžná publicistika. Prostě proto, že model byl roky budován na úplně jiném základě. Je otevřený, je zdarma,“ říká Unger.

Příjmy z reklamy

Server aktuálně.cz tedy své stránky zpoplatnit nehodlá. Podobně je na tom také server idnes.cz. „Idnes.cz neuvažuje o tom, že zpoplatní částečně obsah svých webových stránek. Byznys model má postavený na tom, že má tak vysokou návštěvnost, že se klientům vyplatí na něm inzerovat. A my máme dostatečné příjmy z webové reklamy. Sledujeme projekty v zahraničí, ale myslíme si, že v současné době pro nás nejsou vhodné a že zpoplatněním nějaké části by naše návštěvnost spadla,“ upozorňuje ředitel idnes.cz Jaroslav Kábele.

Příliš ambiciózní ale tato myšlenka podle některých není. Například podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce. Ke zpoplatnění dojít může, a to i přes to, že se mu čeští šéfredaktoři vesměs brání.

„Dovedu si to představit. Proces probíhá, ale samozřejmě je to otázka míry. Celé si to jistě platit nebude, protože pak bychom se museli zeptat, kdo by to platil. Vždy to bude kombinace. Nová média a nové formy komunikace budou hrát stále důležitější roli. Ale tu nejdůležitější bude hrát přidaná hodnota informace, která bude vždy tvořena obsahem, respektive jeho kvalitou,“ tvrdí Brabec.

Zkušení novináři

Změna, kdy lidé budou za obsah na internetu platit se ale podle něj dotkne i samotných novinářů. Ti se budou muset své zprávy mnohem více prodat. „Naprosto zásadní roli budou hrát zkušení žurnalisté, lidé, kteří budou vytvářet dobře a kvalitně svůj obraz. Budou se hledat ti, kteří mají nějaký vliv a ti, kteří dovedou svoje formulace patřičně prodat. Kdo nebude připraven, tak neobstojí,“ upozorňuje Pavel Brabec.

Krok, kterým se nedostatek peněz z internetové reklamy snaží kompenzovat The New York Times, zatím vzbouzí rozporuplné reakce. A to nejen v Americe. Směr, kterým se legendární Timesy rozhodly vydat, chápe šéfredaktor aktuálně.cz Jakub Unger.

„The New York Times si chrání svůj hlavní byznys, který je postavený na bázi stabilních čtenářů, kteří rádi platí za velmi kvalitní informace. The New York Times má čtvrtinu současných tržeb postavených na webu, takže pro ně změna do předplatného modelu bude velmi citlivě fázovaná,“ domnívá se Unger.

Zoufalý čin vydavatelů

Zcela odlišný názor, totiž, že The New York Times se vydávají naprosto špatným směrem zastává například člen výkonného výboru Světové asociace novin a vydavatelů Michal Klíma.

„Myslím si, že je to spíš takové zoufalství ze strany vydavatelů, protože oni nevědí, co mají dělat. Jestliže obsah dávají zadarmo, neprodávají tam dostatek inzerce, protože inzerce na webu jde převážně na vyhledavače, takže je to pro ně ztrátové. A jestliže to zpoplatní, tak jim zase výrazně klesne návštěvnost, protože lidé přecházejí tam, kde je obsah zadarmo.“

Zda se krok The New York Times osvědčí, se ukáže záhy. Je velmi pravděpodobné, že výsledek bude prán jako precedens pro všechna ostatní elektronická média, která momentálně stojí na rozcestí. Riskovat bezplatným obsahem krach nebo s placeným obsahem odliv čtenářů? To se uvidí.

Alžběta Havlová, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme