Tisíce tankerů na celém světě čekají na vyložení

Námořní tankery, které po celém světě čekají na vyložení, by už vytvořily frontu dlouhou bezmála 42 kilometrů. Firmy, které si je najaly, vyčkávají na vyšší ceny na světových trzích. Než ke zdražení surovin dojde, a dokud se nájemcům čekání vyplatí, budou lodě na mořích vyčkávat dál. Podle expertů na námořní dopravu oslovených agenturou Bloomberg k tomu dojde během několika příštích týdnů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Home - Ropný tanker evropského námořnictva Namur v dopravním koridoru Ushant, Finistere, Francie (48°32' N -  5°16' W)

Home - Ropný tanker evropského námořnictva Namur v dopravním koridoru Ushant, Finistere, Francie (48°32' N - 5°16' W) | Foto: an Elzevir Films - Europacorp coproduction

Tyto lodě pak navýší nabídku přepravních kapacit, která už tak kvůli propadu globálního obchodu převyšuje poptávku. Cena za dopravu po moři poté zlevní, a to až o čtvrtinu, alespoň podle agentury Bloomberg.

"Ceny přepravy jsou již dnes na poměrně nízké úrovni, jelikož v rámci celosvětového obchodu funguje velmi dobrá konkurence. Předpoklad dalšího poklesu cen tedy musíme brát s rezervou. Nicméně poptávka je nižší, než nabídka a boj o zákazníka je velký. Jakmile dojde k oživení světových trhů, je třeba očekávat, že nastane běžný způsob vyjednávání," říká předseda české pobočky Mezinárodní obchodní komory Jaromír Drábek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O lodní dopravě a jejím vlivu na celosvětovou ekonomiku mluvil na Rádiu Česko předseda české pobočky Mezinárodní obchodní komory Jaromír Drábek.

Vydělají tuzemští exportéři

Z poklesu cen dopravy by mohly těžit i některé tuzemské firmy. "U nás je to záležitost komodit, které se přepravují na velkou vzdálenost a současně nepodléhají rychlé zkáze. Doprava ovšem tvoří pouze několik procent ceny, výraznější snížení ceny zboží tedy nemůžeme očekávat. Zajímavější je tato informace spíše pro naše exportéry, kteří exportují například strojírenská zařízení, pro které se lodní doprava používá. Může to být tedy pro ně určitý drobný příspěvek," pokračuje Jaromír Drábek.

Podle předsedy české pobočky Mezinárodní obchodní komory Jaromíra Drábka je nicméně pokles ceny dopravy v celosvětovém obchodu zajímavým příspěvkem, který určitě přispívá k jeho rozvoji. Ve chvíli, kdy se mezinárodní přeprava rozjede do vyšších obrátek, působí to i na výrobce a obchodníky.

"Na celém světě jsou všichni v očekávání, jak se bude ekonomika vyvíjet v prvním čtvrtletí příštího roku. To bude důležitý signál o dalších trendech celosvětové ekonomiky. Je třeba, aby se ukázalo, že důležité světové ekonomiky se dostávají z recese a že se nejedná jen o nějakou statistickou odchylku, ale že jde o skutečné oživení, které poté potáhne oživení celosvětové ekonomiky," dodává Drábek.

Roman Chlupatý, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme