Ťok nechce Němcům platit ekologická auta, další postup bude znám do 14 dnů, řekl k mýtnému

Česká vláda se musí s návrhem německé vlády na zavedení mýtného na dálnicích teprve seznámit. 'Pokud to bude opravdu to, co CDU před volbami slibovala, tedy že bude dálniční známka pro cizince, tak bychom se určitě ozvali,' řekl Českému rozhlasu ministr dopravy za ANO Dan Ťok. Německá vláda ve středu schválila návrh, podle kterého se od roku 2018 nebo 2019 bude na dálnicích zavádět mýtné v závislosti na množství emisí, které auto vypouští. Desetidenní poplatek by měl v přepočtu činit až 700 korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dan Ťok

Dan Ťok | Foto: Filip Jandourek

K návrhu má výhrady několik evropských zemí včetně Česka. Plánují proto společný postup, který by mohl skončit až u soudu.

Jaká je pozice českého ministerstva dopravy, potažmo Česka?

Dnes jsme tuto problematiku probírali na vládě v rámci evropské agendy a naše pozice je jednoduchá. Prostě si myslíme, že pokud se v Německu zavede dálniční známka, a na to má Německo určitě právo, tak by měla být nediskriminační. Trošku se bojíme, a je to i záležitost debaty s ostatními zeměmi, například Rakouskem, že to bude dálniční známka jenom pro cizince. Dokonce to vypadá, že pokud se do dálniční známky promítají emise, tak by to mohlo být tak, že ti, co si budou kupovat německé dálniční známky, by v podstatě podporovali německé řidiče, kteří si budou kupovat ekologická auta, protože ty si budou moct odečíst nejvyšší částku od silniční daně.

Ale zahraniční řidiči si můžou také kupovat ekologická nízko emisní auta a tím pádem platit menší mýtné. Říkáte, že se bojíte, že to bude diskriminační. Vy to zatím nevíte?

My to nevíme, protože ten konečný materiál, který dneska schválila německá vláda, nebyl do poslední chvíle jasný. My jsme se dohodli, že nejdříve potřebujeme prostudovat, co vlastně Němci schválili, protože těch variant bylo několik. Po tom prostudování k tomu zaujmeme jednoznačné stanovisko. Já jsem slíbil, že kolegům na vládu přinesu poziční dokument, o kterém chci debatovat a chci, abychom se jako celá vláda k této věci postavili.

A když vláda zjistí, že ten návrh skutečně diskriminační je, co potom podnikne? Připojí se k případné žalobě, kterou chystá Rakousko a další země?

Přesně tak. Já už jsem byl osloven rakouským ministrem dopravy, abych se za Českou republiku a sousedské země kolem Německa přidal k iniciativě, kterou Rakousko zahájilo. Jsou tam i Holanďané, Belgičané, Skandinávské státy a předevčírem jsem o té věci debatoval také s polským ministrem dopravy. Myslím si, že budeme využívat veškeré možnosti, které mohou skončit i u soudu.

Kdy tedy bude jasné, jestli skutečně spadá tento návrh do kategorie diskriminace?

Mělo by to být v příštích čtrnácti dnech. To bychom se měli seznámit s topu právní úpravou a s tím, co z ní vyplívá. Samozřejmě se chceme dotázat německého ministra dopravy, jak celé věci máme rozumět. A pokud jeho odpověď nebude dostatečná a z textu toho zákona bude vyplívat, že je to opravdu to, co CDU před volbami slibovala, tedy že bude dálniční známka pro cizince, tak bychom se určitě ozvali.

Tomáš Pavlíček, ph Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme