Toyota kvůli katastrofě zřejmě ztratí pozici světové jedničky

Problémy ve výrobě u japonských automobilek pokračují. V Severní Americe omezila Toyota, největší světový současný výrobce automobilů, přesčasovou a sobotní výrobu, v Číně jedou továrny na půl výkonu a nově bude omezena výroba v Brazílii a Argentině.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Toyota (ilustrační foto)

Toyota (ilustrační foto) | Foto: Toyota

V Evropě jsou výlukou výroby postiženy továrny v Británii, Francii, Polsku a Turecku. Důvodem je narušení subdodavatelského řetězce kvůli přírodní katastrofě a následné nukleární krizi.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech japonských automobilek mluvil ve Světě o desáté konzultant Roman Meliška

Podle agentury Reuters zřejmě Toyota přijde o pozici největšího světového výrobce automobilů, který zaujímala od roku 2008.

Na první místo by se měla vrátit americká automobilka General Motors s odhadovanou produkcí osmi milionů vozů, na druhém místě se ocitne Volkswagen s plánovanými sedmi miliony vozy. Toyota zaujme až třetí místo s odhadovanými 6,5 miliony vozy. Loni přitom prodala 8,42 milionu vozidel.

Podle Radka Kňavy, tiskového mluvčího společnosti TPCA, se omezení výroby české pobočky prozatím netýká.

„V TPCA máme zajištěné dodávky zhruba na následující dva měsíce. Co se stane poté, to v tuto chvíli nedokážu říct. Pokud by došlo ke krátkodobému výpadku, je možné připravit náhradní aktivity pro zaměstnance, jako je vzdělávání nebo pravidelná údržba. V případě dlouhodobějších odstávek, je tady i ta možnost, že by naši zaměstnanci zůstali doma,“ řekl Kňava.

Problém se ovšem netýká jen Toyoty. Například včera byla v britském Sunderlandu uzavřena pobočka Nissanu a ohlašované obnovení výroby odložila i automobilka Honda.

Japonské automobilky spoléhají na loajalitu zákazníků

Konzultant v oblasti automobilového průmyslu Roman Meliška upozorňuje, že z dlouhodobého hlediska může mít japonská krize na celosvětový trh fatální důsledky.

„V tuto chvíli je celá výrobní i prodejní organizace všech hlavních japonských značek pod poměrně velkým tlakem. Jednotliví obchodníci, potažmo zákazníci už důsledky pociťují. Zatím to jsou jen prodloužené dodací lhůty, ale není vyloučeno, že pokud se speciálně japonským výrobcům nepovede rychle vrátit výrobu na původní hodnoty, tak to může mít důsledek i na prodloužené dodávky náhradních dílů,“ uvedl Meliška.

Japonští výrobci však podle něj mohou spoléhat na tradiční věrnost svých zákazníků. „Například Toyota měla vloni historicky největší problémy se svoláváním svých vozů zpět do servisu a výzkumy poté prokázaly, že na loajalitu jejich zákazníků to nemělo zásadní dopad,“ připomněl.

Martin Hromádka, Zdeněk Strnad Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme