Trh s biopotravinami v Česku roste jen pomalu

Boom takzvaných organických či biovýrobků ve Spojených státech skončil. Podle listu The New York Times lidé omezují své výdaje, a proto přestali kupovat dražší věci. Spotřebitelé je kupují pouze pokud jsou ve slevě. Nejedná se přitom jen o potraviny, ale také například o čistící prostředky na bázi přírodních produktů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žito

Žito | Foto: Public Domain Photos, Magnus Rosendahl

Ekonomická krize a recese se projevila i na prodeji biopotravin v České republice, ale jiným způsobem, řekl Rádiu Česko prezident Agrární komory ČR Jan Veleba:

Přehrát

00:00 / 00:00

Biopotraviny. U telefonu je prezident Agrární komory ČR Jan Veleba.

„V České republice se nestalo to, že poklesl prodej biopotravin, ale ten obrovský boom, kdy meziročně narůstala spotřeba biopotravin nebo prodej biopotravin o desítky procent, tak ten se snížil. Ale růst biopotravin, spotřeby biopotravin, prodeje biopotravin i v době krize pokračoval.“

U nás podle Veleby trh s biopotravinami roste pomalu „Ten trh, když by se vzal podíl biopotravin, tak je to jenom několik procent z celkového množství potravin. Roste to pomalu, protože ta skupina lidí, která to kupuje, to znamená lidi s dobrými příjmy, lidé s jiným způsobem života, který je zaměřen do zelena, tak těch zase není až tolik. Nicméně ale ten růst tady je. Já znám jeden řetězec, kterému loni narostla spotřeba biopotravin o 50 procent, což je hodně.“

Málo biopotravin na pultech obchodů

Současný stav považuje spíše za výkyv než trend. „A domnívám se tak proto, že právě ten podíl biopotravin na českém trhu je zatím malý, je výrazně nižší, než třeba je v sousedním Německu nebo Rakousku. Já z toho usuzuji, že ten trend u nás je ten samý, jako je v ostatních zemích západní Evropy,“ upřesnil prezident Agrární komory.

Ceny biopotravin jsou výrazně vyšší. Veleba míní, že oproti běžným výrobkům rozdíl není v jednotkách procent, ale v desítkách procent, a to od 20 do 60 procent:

„Ten rozdíl je tak velký proto, že těch biopotravin není mnoho na českém trhu a vývoj podle mého názoru bude takový, že nárůstem biopotravin na trhu se tento rozdíl bude zcela určitě snižovat.“

Vyšší náklady, vyšší výkupní cena

Pěstovat biopotraviny ale také znamená vyšší náklady. Ale například u mléka také zemědělec od mlékárny získá vyšší cenu.

„V současné době cena mléka „normálního“ je něco málo přes 8 korun a za biomléko zhruba o tři koruny za litr farmář dostane víc,“ dodal prezident Agrární komory ČR Jan Veleba.

Přehrát

00:00 / 00:00

Biopotraviny. U telefonu je prezident Agrární komory ČR Jan Veleba.

Marián Vojtek, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme