Trh se změnil, říkají výrobci lihovin. Po metanolové aféře se snaží oživit prodej

Velcí výrobci lihovin v České republice dnes zveřejnili své pololetní hospodářské výsledky. Je na nich vidět, že trh alkoholických nápojů se stále ještě vzpamatovává z dopadů metanolové aféry a následné prohibice. Oživení prodejů je i přesto patrné.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Alkohol (ilustrační foto)

Alkohol (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Přesvědčivým důkazem jsou výsledky likérky Jan Becher. Zisk jí vzrostl více než dvojnásobně. V červnu dosáhl bez zdanění 392 milionů korun. Tržby se zvýšily o devět procent a překročily 1,4 miliardy korun. Vrátily se tak na úroveň před prohibicí.

Její mateřské společnosti Pernod Ricard zisky naopak klesly, což vypovídá o významu domácí produkce.

Další tradiční značce, podniku Rudolf Jelínek, letos rostou tržby zhruba o pět procent. „Trh je ale určitě mnohem konkurenčnější, než byl v době před metanolovou aférou,“ říká k číslům generální ředitel Pavel Dvořáček.

Přehrát

00:00 / 00:00

O oživování prodejů lihovin po metanolové aféře mluvila redaktorka Jitka Hanžlová

V případě společnosti Stock Spirits se dá mluvit pouze o mírném oživení prodejů, její tržby v pololetí o deset procent klesly. Stále jsou ale vysoké, dosáhly téměř 138 milionů eur. Výsledky skupiny ovlivnilo hlavně zvýšení daní v Polsku a oslabení české koruny vůči euru.

Ředitel české společnosti Stock Petr Pavlík říká, že se po prohibici stále projevuje nedůvěra lidí a příklon k silným tradičním značkám. S obavami ale sleduje diskusi o možných změnách zákona o povinném značení lihu. Ten přitom platí teprve od konce loňského roku.

„A nás velmi mrzí, že jsou velmi intenzivní tlaky na to, aby ten zákon byl v mnohém zmírněn. Nahrává to výrobcům, kteří vždy nemusejí podnikat eticky,“ míní Pavlík.

Na trhu je navíc znát menší zájem o tvrdé lihoviny. Podniky se s tímto trendem vyrovnávají po svém.

„My jsme začali vyrábět šumivá vína, především na export. Investovali jsme 55 milionů, čímž hospodářský výsledek vlastně výrazně vylepšíme,“ uvádí příklad ředitel společnosti Fruko-Schulz Jindřichův Hradec Josef Nejedlý.

Prodej alkoholu je podle něj v současné době na úrovni roku minulého. Úrovně před metanolovou aférou a prohibicí ale většina výrobců zatím nedosáhla.

Jitka Hanžlová, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme