Tripartita se neshodla na tom, jak zvýšit platy řidičům autobusů

Řidiči linkových autobusů trvají na zvýšení mezd. Dopravní tripartita se ale dnes neshodla, jak toho dosáhnout. Bude se proto jednat dál - 18. května na celostátní tripartitě i za účasti premiéra.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na pražské letiště bude cestující na zkoušku vozit nejdelší autobus v Česku

Na pražské letiště bude cestující na zkoušku vozit nejdelší autobus v Česku | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Odbory žádají, aby kraje zohledňovaly odměňování šoférů už v zadávací dokumentaci výběrových řízení.

Soutěže vypisované s jediným kritériem, a to nízkou cenou, totiž podle nich neumožňují adekvátní ohodnocení zaměstnanců firem, které krajská výběrová řízení vyhrávají. Teď berou řidiči necelých 75 korun hrubého na hodinu.

„My se bavíme o něčem, co by oscilovalo kolem 130 korun na hodinu, jako nepodkročitelném, ať už se to vyjádří násobkem k průměrné mzdě, nebo k minimální zaručené, to už je jedno. Nic se nemění na tom, co požadujeme celou dobu. My jsme od konce listopadu ve stávkové pohotovosti,“ říká předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Řidiči autobusů trvají na vyšších platech, dopravní tripartita ale zatím nenašla způsob, jak to udělat. Detaily od Jany Čermákové

Ministerstvo dopravy se ale staví k takové variantě skepticky. Šéf resortu za ANO Dan Ťok si není jistý, jestli takovou variantu umožňují platné zákony.

„Odbory by si přály mít usnesení vlády, že se nesmí soutěžit pod 1,5násobek minimálního platu pro řidiče. Já si to úplně nedovedu představit, jak by to bylo v souladu s právním řádem České republiky. Ale s tím, že řidiči mají být správně placeni za svoji práci, s tím určitě souhlasím,“ uvedl Ťok.

Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka ideální řešení neexistuje. Sám se ale kloní k tomu, jak to funguje ve Zlínském kraji.

„Zatím jediný dobrý model, o kterém vím, je ve Zlínském kraji, kdy se připravuje tak jako ve všech krajích výběrové řízení, kde chtějí dát mzdy úplně bokem a přesně je vyindexovat. To je asi ta nejlepší metoda, kde to pozná ten dopravce, budou to vědět ti řidiči a kraj bude mít čisté svědomí,“ vysvětluje Hanák.

Platy řidičů se proto budou znovu řešit příští týden za účasti premiéra a dalších ministrů.

Jana Čermáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme