Tržby českých automobilek loni klesly o 14 procent. Aut se ale podařilo vyrobit víc

Automobilový průmysl ve světě začal po hospodářské krizi nabírat dech dřív, než se čekalo. Myslí si to prezident Sdružení automobilového průmyslu, Martin Jahn. Letos by to, podle něj, mělo pocítit i Česko. Vloni sice klesly tuzemským automobilovým firmám tržby o 14 procent, vozů ale dokázaly vyrobit o 3 procenta víc. Dohromady zhruba milion.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka

Automobilka | Foto: Tomáš Adamec

„Když se podíváme, jak dopadly největší světové automobilové koncerny, tak jejich ztráty byly opravdu obrovské. Takže těch 14 procent u českých výrobců, je vlastně velmi dobrou zprávou,“ uvedl k tomu v Ozvěnách dne motoristický publicista Vladimír Rybecký.

Česká republika podle něj vydělala na tom, že zde existují poměrně malé firmy, které jsou nuceny poměrně rychle a pružně reagovat na dění ve světě. „I přes úspěch, který dosáhly a byly za něj vlastně potrestány tím poklesem, tak se dokázaly přizpůsobit nové situaci a reagovat velmi pružně,“ dodal.

Přehrát

00:00 / 00:00

O posledních číslech z automobilového průmyslu jsme v Ozvěnách dne mluvili s motoristickým publicistou Vladimírem Rybeckým.

To, že se vozů podařilo vyrobit víc, ale tržby klesly, je podle něj dáno dvěma okolnostmi. „Jednak automobilový průmysl v ČR je tvořen z poloviny finálními výrobky, tedy auty. Druhá polovina jsou subdodavatelé. A ti měli především ztráty. Nakonec ale i automobilky musely jít s cenami na některých trzích dolů. Takže zvýšená produkce neznamenala zvýšené zisky,“ vysvětlil

Někteří odborníci odhadují, že oživení, které zaznamenal světový automobilový průmysl, se letos přenese na tuzemské firmy. S tím Rybecký souhlasí, ale podle něj to však bude hodně záležet na struktuře subdodavatelů.

„Pokud mají nasmlouvány dodávky firmám, které budou dodávat auta do míst, kde začne konjunktura, tak na tom mohou být lépe. Protože se dá očekávat, že západní Evropa bude setrvávat ještě v poklesu prodeje osobních aut,“ řekl motoristický publicista Vladimír Rybecký.

Katarína Brezovská, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme