Tržby v Mall of America dále rostou

V projevu republikánského kandidáta na prezidenta Johna McCaina na nominačním sjezdu byla důležitým tématem ekonomika. Pochopitelně, Spojené státy se potýkají s mnohými hospodářskými problémy. Jak se to odráží v jejich každodenních zvyklostech? V mamutím obchodním středisku v americké Minnesotě se na to zblízka podíval náš zpravodaj Vít Pohanka.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákupní vozík | Foto: Jan Rosenauer

Vítejte v chrámu konzumní společnosti. Nákupní centrum Mall of America nedaleko Minneapolis a Saint Paul v Minnesotě je oficiálně druhou největší institucí svého druhu ve Spojených státech. Bez ohledu na to, jestli jste odpůrci nebo příznivci nákupních center, Mall of America bere Evropanovi tak trochu dech.

A Daniel Jasper je jedním z výkonných ředitelů společnosti, která jej provozuje: "Má víc než 520 obchodů, takže kdybyste v každém z nich strávili deset minut, bude vám trvat přes 86 hodin, než je všechny projdete."

"Kromě toho tady najdete největší zastřešený zábavní park v Americe s horskou dráhou a jinými atrakcemi, podzemní akvárium chlubící se největším hejnem žraloků v zajetí, 14 kin, 20 tradičních restaurací a 40 podniků rychlého občerstvení."

Jinými slovy, Mall of America je místem, kam přijde ročně utrácet peníze 40 milionů Američanů i návštěvníků ze zahraničí. A proto se ptám: "Je znát, že je na tom americká ekonomika špatně? Utrácejí tady teď Američané méně než třeba loni?"

Přehrát

00:00 / 00:00

Vít Pohanka nás provede nákupním centrem Mall of America nedaleko Minneapolisu

"Tržba v našich obchodech v období od února do června dokonce vzrostla s porovnání s loňským rokem o 5 procent. To je sice méně, než vedení společnosti čekalo," říká ředitel Jasper, ale současně vysvětluje: "My v Mall of America zjišťujeme, že tržby rostly hlavně v dražších obchodech se značkovým a exkluzivním zbožím. Bohatší Američané totiž podle všeho dopad ekonomických nesnází nepociťují."

Na kilometrech chodeb nákupního střediska není těžké najít příklad této skupiny zákazníků, kteří vám na otázku Máte se hůř než loni řeknou: "Ani ne. Manžel a já jsme v důchodu, máme jeden dům tady a jeden na Floridě, takže nás se to vlastně ani netýká," říká odhadem 65 letá Gill obtěžkaná taškami značkového oblečení pro vnoučata. Ona patří k té šťastnější menšině.

"Víc to cítí americká střední třída," říká Daniel Jasper. Ne že by nakupovala méně, ale utrácí s větší rozvahou: "To neznamená, že by hledala nutně vyslovenou láci. Ale lidé patřící k většině chtějí prostě za své peníze hodnotné zboží, které jim déle vydrží a nekupují tolik věcí, bez kterých se mohou obejít."

Ani v tomto případě není těžké najít zástupce téhle skupiny zákazníků: "Určitě to cítíme. Už jen ty ceny za benzín, jídlo a školku utáhnout je o hodně těžší než to bylo loni," říká Guy, mladý otec dvou dětí profesí malíř pokojů.

"Ano, hodně to náš životní styl poznamenává. Méně jezdíme autem, chce to vyrazit na jeden velký nákup a potom zůstat spíš doma, abychom vůbec vyšli," říká Bingta, žena v domácnosti.

Při pohledu na davy nakupující v Mall of America moc vidět. Ale ano, Američané bojují s ekonomickými problémy. Rekordní počty jich nejsou schopné splácet hypotéky, starosti jim dělá vysoká cena pohonných hmot, která zvyšuje ceny zboží i služeb. Ale obrázek není až tak zlý, jak by si mohl člověk myslet při čtení novinových titulků.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme