Tržby v maloobchodu rostly díky e-shopům. Využívá je stále více českých domácností
Počet domácností, které využívají webové portály k nákupům nejrůznějšího zboží, přibývá. Podle Českého statistického úřadu je na internet připojeno až 60 procent českých rodin. Díky tomu jsou internetoví prodejci jedinou skupinou, kterým tržby v maloobchodu rostou.
Vývoj tržeb v internetových obchodech dokazuje, že význam internetu v maloobchodě je značný. Internetové obchody totiž jako jedny z mála skupin maloobchodních podniků vykazovaly rostoucí tendence i v obdobích, kdy české domácnosti vlivem zhoršené ekonomické situace začaly šetřit, což se projevilo stagnací celkových maloobchodních tržeb.
Podíl internetových obchodů na maloobchodních tržbách se podle statistiků pohybuje v jednotkách procent. To představuje až 45 miliard korun.
Jednoznačně vedou v prodeji přes internet počítače a elektronika. Prodejci na tomto zboží obvykle mají až dvouciferný růst. To se nedá srovnat například se stavebninami nebo potravinami. Tento druh zboží nakupují domácnosti přes internet nejméně.
Zatím nejnovější údaje zveřejnil Český statistický úřadu za listopad. Data za prosinec budou známá až příští týden. Odhady ale mluví opět o meziročním poklesu. To by znamenalo, že ani Vánoce českému maloobchodu příliš nepomohly.
Hlavním důvodem je určitě slabá spotřebitelská poptávka. Ta bude podle některých ekonomů klesat i začátkem letošního roku.