Unie chce v mýtném platit i za znečištění a hluk

Kamiony a velká nákladní auta by mohla v buducnu platit v mýtném i za znečištění ovzduší a obtěžování okolí hlukem. Na znění noveny evropské směrnice se dohodli ministři dopravy na schůzce v Lucemburku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamion | Foto: Tomáš Adamec

I když měly na některé otázky značně rozdílné názory, nakonec našlo belgické předsednictví Unie kompromis přijatelný pro všechny.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pavel Novák o shodě unijních ministrů dopravy

Nová směrnice má dát členským státům Unie možnost započítat do mýtného cenu za poškozování okolí silnic a dálnic. Tedy znečištění vzduchu a zatížení zvýšeným hlukem. Dnes se v 11 státech Unie vybírá mýtné ve výši 15 až 25 eurocentů za kilometr a vůz.

Při povolení započítat do něj kromě nákladů na údržbu silnic a výstavbu nových i cenu za poškozování životního prostředí, by mohlo vzrůst o 3 až 4 centy – tedy asi o 80 haléřů. Elektronické systémy výběru mýtného mají také umožnit nasadit jinou cenu v době dopravní špičky a mimo ni.

Ve špičce bude mýtné dražší

Evropská komise navrhovala stanovit 6 hodin, kdy by se platilo vyšší mýtné. Část zemí trvala na 4 hodinách. Kompromis nakonec zní – špička bude 5 hodin denně. V té době mohou členské země zvednout cenu mýtného až o 175 % oproti normálu.

Znění směrnice ještě musejí posoudit europoslanci.

Přehrát

00:00 / 00:00

O euromýtném v pořadu Ozvěny dne Radiožurnálu.mp3

„V současné době vyjednáváme s ministerstvem dopravy o daleko razantnějším zdražení. Navíc úprava směrnice stanovuje jakýsi maximální rámec, co je možné započítat do mýtného a pravděpodobně v tomto Česká republika má ještě nějakou rezervu a sazby mýtného jsou politické rozhodnutí, jak moc se vláda odváží zatížit dopavu, a tím i ekonomiku,“ řekl generální tajemník Sdružení autodopravců ČESMAD Martin Šprynar.

Dodal, že navržená směrnice nebude mít pro Českou republiku žádný význam. Od motoristů se podle jeho slov v České republice ročně vybere sto miliard korun a zpět se vrací pouze zlomek. Existují studie, že nákladní silniční doprava již dnes platí téměř sto procent svých externalit, včetně znečištění a hluku.

Milan Kopp, Pavel Novák, Veronika Sedláčková, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme