ÚOHS potvrdil vítězství firmy Kapsch v soutěži na dodavatele mýtného
Antimonopolní úřad potvrdil výsledky tendru na dodavatele mýtného. Vítězem soutěže je tedy Kapsch. Úřad své rozhodnutí už doručil účastníkům řízení. Autostrade a Mytia, které podaly úřadu podnět proti vyloučení ze soutěže kvůli formálním nedostatkům, už ale dříve upozornily, že se odvolají.
Možná i šest týdnů ještě nebude moci ministerstvo dopravy uzavřít smlouvu s vítězem tendru na mýtné, kterým je konsorcium vedené rakouskou společností Kapsch. Přestože antimonopolní úřad dnes výsledky napadené soutěže potvrdil, nadále platí jeho předběžné opatření, které to znemožňuje. Jak vysvětlil předseda úřadu Martin Pecina, zrušeno může být až po případném odvolání někoho z účastníků v patnáctidenní lhůtě a ukončení druhého stupně řízení. Ujistil, že se úřad pokusí případ mýtného dokončit co nejrychleji.
Společnost Autostrade a sdružení firem Mytia ministerstvo společně se čtvrtým zájemcem o zakázku, konsorciem A-Way a AŽD, vyřadilo ze soutěže pro formální nedostatky. Antimonopolní úřad při svém šetření nenašel na tomto postupu chyby. Požadavky ministerstva byly podle úřadu oprávněné. Mytia nesplňovala technické podmínky, společnost Autostrade nedoložila doklady, které mělo ministerstvo právo vyžadovat, vysvětlil Pecina.
Přesto podle něj ministerstvo pochybilo. "Došlo k porušení ve věci zpoždění jedné ze lhůt, které zákon ukládá při vyřizování námitek," uvedl Pecina. Toto pochybení ale nemělo na posuzování nabídek vliv.
Mýtné by mělo být zavedeno od počátku roku 2007 a mělo by platit pro nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun asi na 2100 kilometrech komunikací. Státu by mělo přinést kolem deseti miliard korun ročně. Na dálnicích a rychlostních komunikacích by měla vozidla s hmotností nad 12 tun platit 4,05 koruny na kilometr, na silnicích první třídy to bude 1,90 koruny. Nyní stát kamionům prodá dálniční známky téměř za miliardu korun ročně. Osobní vozy by měly mýtné začít platit nejdříve v roce 2012.