Úspěšný srpen v obchodech i restauracích. Češi více utráceli díky vyšším mzdám
Čechům se daří stále líp. Vidět je to na útratách v obchodech. Do nákupních košíků si totiž lidé stále víc dávají i zboží, které si před rokem odpírali. Letošní srpen se tak zařadil mezi měsíce, kdy Češi utratili hned po únoru nejvíc peněz v maloobchodech.
Víc než před rokem utratili zákazníci v obchodech jak za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty, tak i za potraviny nebo věci pro volný čas. To podle analytiků vypovídá o tom, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň.
Čísla, která ve středu zveřejnil Český statistický úřad, ukazují i na to, že si Češi daleko víc dopřávali i jídlo v restauracích. Meziročně v nich utratili o 10 procent víc. Rychleji se majitelům restaurací a hospod plnily kasy jen na konci roku 2005. Stejně jako každý měsíc, tak i v srpnu utráceli nejvíc lidé své peníze v internetových obchodech.
Češi utrácí za elektroniku
„Budeme-li se bavit v dlouhodobějších horizontech, tak lidé stále nejvíce utrácí za domácí elektroniku, bílé elektro, výpočetní techniku a mobilní telefony. Češi začínají více nakupovat i oblečení, velkou položku tvoří také hobby zboží. Pokud vezmeme v potaz pravidelné nákupy, tak u většiny vede drogerie, potřeby pro domácí mazlíčky a u některých i jídlo,“ prozradil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Asociace pro elektronickou komerci očekává, že za celý letošní rok Češi za nákupy přes e-košíky utratí rekordní částku. Až 100 miliard korun.
Podle analytiků lidé začali najednou utrácet víc peněz díky vyšším mzdám, které dostávají i lidé s nižšími příjmy. Dalším důvodem je nízká inflace, dobrý stav tuzemské ekonomiky nebo třeba nízká nezaměstnanost. Právě to jsou hlavní důvody, proč si lidé mohou dovolit víc věcí než před rokem a i ty, bez kterých se dříve obešli. A právě o takové zboží se teď spotřebitelé zajímají víc. Podle analytika ČSOB Petra Dufka to bude stejně i v následujících měsících.
„Dobrá nálada nám ještě několik měsíců vydrží, a tak předpokládáme, že Češi budou utrácet i ve zbytku letošního roku. Nakonec maloobchod a spotřeba se stanou těmi hlavními motory české ekonomiky,“ myslí si Dufek.
Dobrým číslům maloobchodu ale pomohl i kalendář. Letošní srpen měl totiž o dva pracovní dny víc než ten loňský.