Úspěšný srpen v obchodech i restauracích. Češi více utráceli díky vyšším mzdám

Čechům se daří stále líp. Vidět je to na útratách v obchodech. Do nákupních košíků si totiž lidé stále víc dávají i zboží, které si před rokem odpírali. Letošní srpen se tak zařadil mezi měsíce, kdy Češi utratili hned po únoru nejvíc peněz v maloobchodech.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

supermarket, zelenina, ovoce, nakupování

supermarket, zelenina, ovoce, nakupování | Foto: Fotobanka Pixabay

Víc než před rokem utratili zákazníci v obchodech jak za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty, tak i za potraviny nebo věci pro volný čas. To podle analytiků vypovídá o tom, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň.

Čísla, která ve středu zveřejnil Český statistický úřad, ukazují i na to, že si Češi daleko víc dopřávali i jídlo v restauracích. Meziročně v nich utratili o 10 procent víc. Rychleji se majitelům restaurací a hospod plnily kasy jen na konci roku 2005. Stejně jako každý měsíc, tak i v srpnu utráceli nejvíc lidé své peníze v internetových obchodech.

Češi utrácí za elektroniku

„Budeme-li se bavit v dlouhodobějších horizontech, tak lidé stále nejvíce utrácí za domácí elektroniku, bílé elektro, výpočetní techniku a mobilní telefony. Češi začínají více nakupovat i oblečení, velkou položku tvoří také hobby zboží. Pokud vezmeme v potaz pravidelné nákupy, tak u většiny vede drogerie, potřeby pro domácí mazlíčky a u některých i jídlo,“ prozradil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci očekává, že za celý letošní rok Češi za nákupy přes e-košíky utratí rekordní částku. Až 100 miliard korun.

Podle analytiků lidé začali najednou utrácet víc peněz díky vyšším mzdám, které dostávají i lidé s nižšími příjmy. Dalším důvodem je nízká inflace, dobrý stav tuzemské ekonomiky nebo třeba nízká nezaměstnanost. Právě to jsou hlavní důvody, proč si lidé mohou dovolit víc věcí než před rokem a i ty, bez kterých se dříve obešli. A právě o takové zboží se teď spotřebitelé zajímají víc. Podle analytika ČSOB Petra Dufka to bude stejně i v následujících měsících.

„Dobrá nálada nám ještě několik měsíců vydrží, a tak předpokládáme, že Češi budou utrácet i ve zbytku letošního roku. Nakonec maloobchod a spotřeba se stanou těmi hlavními motory české ekonomiky,“ myslí si Dufek.

Dobrým číslům maloobchodu ale pomohl i kalendář. Letošní srpen měl totiž o dva pracovní dny víc než ten loňský.

ČRo, Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme