Už máte nový úsek D11 v navigaci? Majitelé starších aut musí o aktualizaci zažádat

Jak dlouho bude trvat, než se nový úsek D11 objeví v navigacích nebo přímo v mapách chytrých telefonů? Nejrychlejší to bude u mobilů, déle to může trvat u starších aut.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Navigace

Navigace | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Obecně se změny nejrychleji promítnou v online mapových podkladech chytrých telefonů. Ty jsou totiž stále připojené k mobilnímu internetu a využívají aktuální data.

V případě stavebních prací na vozovce nebo u objížděk pak firmy dokáží reagovat s minimálním zpožděním.

„Mapoví hráči spolupracují s místními, řekněme mapéry, nebo i s běžnými uživateli, kteří mohou nahlásit, že došlo k nějaké změně, přibyla nová silnice třeba. Jakmile ověří, že to tak skutečně je, mohou to rovnou dodat,“ potvrzuje šéfredaktor serveru živě.cz David Polesný.

Aktualizace vestavěných navigací

Automobilky nejsou zas tak pružné. Je to vidět hlavně u starších modelů aut, kde si musí řidiči o aktualizaci sami požádat třeba při pravidelné prohlídce auta v servisu. Automobilky často dávají na svoje webové stránky takzvaný aktualizační klíč. Ty jsou ale zpravidla zpoplatněné.

Většina nových vozů je už ale připojená k internetu třeba právě přes mobilní telefon, takže se software aktualizuje sám, často zdarma. Některé podniky si ale za změnu mapových systémů účtují i tisíce korun.

Po dálnici až do Hradce Králové. Silničáři po letech otevřeli nový úsek D11, omezení tím nemizí

Číst článek

Ještě před šesti lety vévodily trhu hlavně speciální přístroje, které nic jiného než navigovat neuměly. Jejich prodeje ale od roku 2012 klesají.

Do popředí se tak dostaly hlavně chytré telefony a mobilní aplikace, které dokázaly pružně reagovat na požadavky lidí. Dnes už nejde jen o vyznačení trasy z bodu A do bodu B, systémy umí například zvolit nejrychlejší jízdní pruh nebo taky poradit, kde řidiči natankují nejlevnější palivo. 

Zajímavé ale je, že třeba prodeji klasických papírových autoatlasů se v posledních třech letech vcelku daří. Jen třeba Kartografie Praha jich ročně prodá kolem 20 tisíc kusů.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme