Už žádné další úvěry, slibuje Zelený. Dráhy přesto chystají nákup nových vlaků

Nový generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený, který je zároveň novým předsedou představenstva podniku, načrtl plány státní železnice do budoucna. Slibuje mimo jiné obnovu vozového parku či jednání se všemi velkými zákazníky nákladního dopravce ČD Cargo. Důležité však prý bude především zastavit zadlužování firmy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový šéf Českých drah Dalibor Zelený představil své priority ve vedení společnosti

Nový šéf Českých drah Dalibor Zelený představil své priority ve vedení společnosti | Zdroj: ČTK

Zelený, který už kdysi České dráhy vedl, sotva podruhé usedl do křesla generálního ředitele firmy, už stihl stanovit priority, na které by se státní železnice měly pod jeho současným vedením soustředit. Prim bude hrát spoření – už teď se České dráhy ocitají v dluhu asi 26 milionů korun. Zbýt však podle Zeleného musí i na nové vlaky, osobní i nákladní.

„Bude potřeba přibrzdit zadlužování této firmy, ale zároveň také zajistit, abychom mohli investovat do vozového parku v osobní dopravě trochu více než jen hodnotu odpisů. Stejný úkol bude samozřejmě i v ČD Cargo,“ uvedl na tiskové konferenci nový šéf drah.

Přehrát

00:00 / 00:00

Priority nového šéfa ČD shrnula na Radiožurnálu redaktorka Jitka Hanžlová

Firma by podle něj mohla přehodnotit třeba nákup dalších osmi rychlovlaků za necelé tři miliardy korun.

Zelený dodal, že v rámci úspor se nechystá zeštíhlení počtu zaměstnanců. Tomu se prý bude bránit. Naopak chce posílit takzvané provozní zaměstnance. A kdyby přeci jen měl provést personální čistku, bude hledat spíše v nejvyšších patrech firmy.

Do budoucna Zelený nevyloučil ani sloučení nákladní dopravy se slovenskou do společného holdingu. Podle něj je to prý spíše přání politiků, on ale připraví ekonomické a obchodní podklady, které by měly určit, zda by taková spolupráce byla výhodná.

Přehrát

00:00 / 00:00

O změnách ve vedení ČD mluvili na Radiožurnálu úřadující předseda ODS Martin Kuba a majitel RegioJetu Radim Jančura

Šéf nejsilnějších odborů na železnici Jaroslav Pejša se domnívá, že takový krok není dobrý nápad. Neumí si ho představit, cargo na Slovensku prý vypadá jinak než v České republice.

„Slovenské cargo je v tuto chvíli jenom slupkou. Bylo rozhodnuto slovenskou vládou o tom, že cargo vytvoří dceřiné společnosti, z níž jedna bude mít na starosti vozy, druhá opravárenství a třetí kombinovanou přepravu. Tak já nevím, jestli bychom se spojovali s některou z těch dceřiných společností, nebo si nakupovali účast nebo tak,“ řekl Pejša.

Změny v ČD? Další čistka novodobé totality, ukazuje na Zemana exministr Kalousek

Číst článek

V souvislosti s ČD Cargem Zelený zmínil i to, že České dráhy nesmějí polevit v hledání nových zakázek pro tento podnik. Důležité také bude udržet si stávající zákazníky.

Soulad mezi vlaky a autobusy

To se týká i osobní dopravy. Nový šéf Českých drah se prý pokusí zlepšit dopravu v regionech. Tomu by měl napomoci soulad mezi autobusy a vlaky.

„Ani bych a priori neřekl, že bychom chtěli přetahovat cestující z regionální autobusové dopravy na vlakovou, spíš napomoci té symbióze obou druhů doprav, protože to si myslíme, že je správná cesta. Protože ten vlak nemá cenu, aby zajížděl do každé obce, že je pak lepší, když je v určité uzlové stanici návaznost na autobus a kdy se tam hlavně ten autobus s vlakem sjede tak, aby ti lidé mohli pohodlně a komfortně přestoupit,“ nastínil Zelený.

V osobní dopravě na železnici by Zelený rád viděl více změn. V souvislosti s tématikou přetíženosti tratí, které se otevřely i pro další dopravce, zmínil třeba potřebu regulace jízdního řádu.

„Myslím si, že v našem společném zájmu je v tomhle trošku udělat přádek, třeba podobný tomu, jak je na německých drahách, kde je pro určitou dopravu vyčleněn koridor i časový, který někdo dostane, a prostě další trasy už tam nejsou. Český stát se bude muset čelem postavit i k tomu, čemu se jinde v Evropě říká regulace jízdního řádu, regulace tras, protože jinak se tam prostě všechno, co tam chce jezdit, nemá šanci vejít,“ řekl Zelený.

Lokomotiva ČD Cargo | Foto: Jiří Suchomel

První reakce dvou hlavních konkurenčních firem, Leo Express a RegioJet, na nového ředitele Českých drah byla spíše příznivá. Představitelé obou firem se vyslovili v tom smyslu, že Dalibor Zelený je odborník, který své práci rozumí.

Hodnocení však pravděpodobně ovlivňuje vyhrocený konkurenční vztah mezi jejich firmami a Českými drahami pod vedením Petra Žaludy. Třeba podle majitele RegioJetu Radima Jančury byl Žaluda špatný manažer.

„Pan Žaluda se rozhodoval horkou hlavou a rozhodl se, že bude konkurovat soukromým dopravcům na lince Praha – Ostrava za každou cenu. Snížil ceny, navýšil dokonce počet spojů a prodělal na této lince za minulý rok jednu miliardu korun, to by dobrý manažer nikdy neudělal,“ poznamenal Jančura, podle nějž si za Žaludova ředitelování nevedla dobře ani osobní doprava, ani ČD Cargo.

Cíl nového šéfa drah? Intenzivní orientace na zákazníka, radí expert

Číst článek

Překotný způsob, jakým byl odvolaný dřívější šéf podniku Žaluda a nahradil ho Zelený, však vzbudila i řadu podezřívavých a odmítavých reakcí.

Političtí oponenti Rusnokovy vlády připomínají, že vláda nemá důvěru sněmovny, a přesto kabinet mění lidi ve vysokých funkcích. Nejvíce takový postup odsuzují politici ODS a TOP 09, ale pozadu nezůstala ani sociální demokracie.

Její stínový ministr a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec se chce seznámit s podklady, které dozorčí radu k výměně vedení drah vedly, a připomíná, že by členové rady měli nést osobní odpovědnost.

Jana Zemanová, Jitka Hanžlová, Matěj Skalický, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme