V Americe vznikl fúzí největší letecký dopravce

Dnešním dnem definitivně vznikl nový letecký gigant. Spojením americký aerolinek Continental a United Airlines vznikla největší letecké společnost naší planety, která ponese název United Continental Holdings.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přílet Boeing 747 - Japan airlines | Foto: Pavel Pavlas

Měla by mít roční tržby v objemu 29 miliard dolarů.

„Důvodem spojení jsou samozřejmě očekávané úspory. Spojením vznikla ze stávající dvojky a čtyřky na světě největší letecká společnost světa. Obě společnosti si slibují úspory více než miliardu dolarů ročně. Vznik takto velké subjektu provázel zájem antimonopolního orgánu, ale před pár dny americký soud rozhodl, že se fúze může uskutečnit,“ popsal cestu vzniku leteckého giganta analytik ze společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Anylytik Ondřej Moravanský mluvil o fúzi leteckých společností ve Stalo se dnes

Řadu let se mluví o tom, že letecký byznys je v krizi. Tu prohloubila i krize hospodářská a i v jejím důsledku došlo k fúzi dvopu leteckých společností.

„V letectví se projevila i hospodářská krize. Navíc v prví polovině roku 2008, kdy se krize rozbíhala, aerolinky docela silně doplácely na vysoké ceny ropy,“ nastínil problémy analytik. Nyní je však podle něj situace mnohem optimističtější:

ČSA prý krach nehrozí

„Současná situace se z pohledu aerolinek zlepšuje. Za poslední rok vidíme nárůst mezinárodní přepravy jak v osobní, tak nákladní přepravě. Z největšího krizového propadu je tak vidět zřejmý růst, který se sice v posledních měsících zmírňuje, ale pořad existuje.“

Podle odhadů ekonomů je pravděpodobnost, že svět upadne do druhé recese menší než padesátiprocentní. Relativně dobré vyhlídky tak má před sebou i letecká doprava. Pokud poroste hospodářství, porostou i zisky v letecké dopravě.

„Riziko druhé dna vyloučit neleze. Nicméně pravděpodobnost není až tak vysoká. Letecké společnosti mají to nejhorší snad za sebou,“ předpověděl Moravanský.

Zároveň neočekává, že by přišla další vlna krachů aerolinek. Krizi nepřežilo několik aerolinek, mimo jiné i Sky Europe, na což doplatila řada Čechů.

„Další vlny krachů nečekám. Krizi ale nepřežily některé další společnosti, například italský národní dopravce Alitalia nebo druhá největší mexická společnost Mexicana po asi devadesáti letech existence. Ale největší vlna bankrotů už je snad za námi,“ myslí si analytik.

Akutní hrozbu krachu prý podle něho alespoň prozatím odvrátil i český národní dopravce ČSA, přestože o problémech této společnosti se už dlouho hovoří:

„Já bych byl ale spíše optimista. Samozřejmě ČSA mají svoje problémy. Nicméně ozdravný program se začíná realizovat. Od zimního letového řádu, který začne přibližně za měsíc, dojde k redukci několika linek a postupně se také budou prodávat letadla a několik dceřiných společností. Hrozba bankrotu je tak mnohem menší než dříve.“

Ondřej Houska, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme