V Čechách stále stoupá počet nosných slepic, cena vajec klesá
Česká vejce jsou už zase cenově dostupná. Loňská velikonoční vaječná krize je pryč a cena se ustálila na třech korunách a padesáti haléřích za kus. Vývoj cen ukazuje mimo jiné na to, že obohacené klece pro drůbež, které Evropská unie zavedla jako povinnost, českému drůbežářskému průmyslu neuškodila.
Evropská směrnice o obohacených klecích, ve které má drůbež víc místa, vedla dokonce k navýšení počtu nosnic v České republice.
Z počtu pěti milionů a dvou set tisíc nosných slepic se číslo do konce února 2013 zvedlo na téměř šest milionů.
„Jsou firmy, které třeba zvýšily produkci o sto procent, že třeba postavily novou halu. Nebo je třeba případ jedné firmy, která na polovině drůbežárny měla brojlery, které tam končily, a udělala tam nosnice, takže v podstatě zvýšila kapacitu o sto procent,“ vysvětluje možné důvody ředitel společnosti Zlatá vejce Juraj Schummer.
Tím, že vlastníci nosnic využili nutné přestavby ke zvětšení chovů, pomohli i cenám vajec. Ještě loňské Velikonoce média plnily zprávy o drahých vajíčkách, která se dostávala až na násobky jinak běžných cen.
„Ten nárůst byl dramatický pouze v měsíci březnu, v dubnu už ten nárůst spadl o padesát procent a následně, do měsíce srpna září, se dostaly ceny na úroveň roku 2011. Vlastně i dneska jsou ty ceny na úrovni roku 2011, takže vlastně ta hysterie trvala pouze jeden měsíc,“ hodnotí Juraj Schummer zpětně vaječnou krizi.
V loňském březnu se za původce vyšších cen vajec považovalo Polsko, které do České republiky dováží vejce mnohem levnější, než jsou ta tuzemská. Na tom se stále nic nezměnilo, polští výrobci u nás dál prodávají přebytky z vlastních chovů hluboko pod cenou.
Pokud chce zákazník podpořit české producenty vajec, měl by pozorně sledovat kódy na samotných vejcích, ne na jejich obalech. Na krabičkách s vejci jsou totiž údaje pouze o tom, kde byla vejce zabalena.
„Pokud je to otevírací malá krabička, tak by měl každý spotřebitel krabičku otevřít, podívat se na vejce samotné a přečíst si kód,“ říká předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie Dagmar Tůmová s tím, že z kódu zákazník vyčte zemi původu vajíčka a číslo chovatele.