V Česku fungují desítky turistických slevových karet a další přibývají
V Česku vznikají stále nové turistické karty. Díky nim můžou cestovatelé využívat stovky výhod v daných regionech. Slevový systém má v cestovním ruchu za cíl získat hlavně nové návštěvníky.
Držitelé karet můžou získat slevy do památek, restaurací, sportovních areálů nebo třeba na městskou dopravu.
Ceny karet se liší - záleží hlavně na lokalitě. Třeba letos vznikla slevová karta Beskydy Card za 99 korun. Od začátku roku si ji pořídilo už zhruba 1500 lidí.
Výhody nabízí až stovka poskytovatelů nejrůznějších služeb. Vedle regionálních karet ale v Česku fungují i celostátní projekty, jako je třeba Eurobeds nebo Rodinný pas.
V zahraničí se podobné karty využívají běžně a má je téměř každá metropole. Například v Německu si je každoročně pořizují tisíce klientů. Vedle slev a výhodných nákupů nabízejí často i vstupy zdarma. Vlastní slevovou kartu má i Praha, patří ale mezi nejdražší evropské metropole.
„Pražská karta stojí o poznání více než například ve Vídni, kde je dvoudenní karta za 19 eur stejně jako v Berlíně. Pražská městská karta stojí 46 eur. Rovněž ostatní města, jako třeba Budapešť nebo Salzburg, nabízejí nižší ceny,“ říká mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková.
Vedle poskytovatelů jsou služby výhodné hlavně pro samotné cestovatele. Podle Jana Hergeta z agentury CzechTourism jsou ale karty přínosem i pro města a obce.
„Je to v podstatě nástroj na řízení cestovního ruchu. Díky kartám můžou vybírat místní poplatky, získávají marketingová data a velmi často dojde k prodloužení délky pobytu a výši útraty klienta,“ vysvětluje.
Přestože vzniká stále více slevových karet, ne všechny projekty se naplní. Příkladem je třeba karta Krkonoše Region Card, která zanikla už po roce a půl. Lidé ji totiž skoro nevyužívali.