V Česku přibývá franšízových firem, loni jejich počet stoupl o 12 procent

Počet franšíz na českém trhu se loni zvýšil o 12 procent na 246. Přitom posilovaly hlavně zahraniční značky. Vyplývá to z dokumentu Franchising Report poradenské společnosti Profit system.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fitness - ilustrační foto

Fitness - ilustrační foto | Foto: European Commission Audiovisual service, G. Boulougouris

Franšízy fungují tak, že zájemce se dohodne se silnou známou značkou, že ji pronajme její koncept. Zaplatí licenci, majitel značky mu pomůže s hledáním prostor i jejich vybavením a předá mu své zkušenosti.

Franšízant mu potom platí pravidelné poplatky buď jako podíl ze svého obratu, nebo jako pevnou částku.

Výhodou těchto konceptů je, že franšízant si nemusí lámat hlavu s vlastním podnikatelským nápadem. Předností je zavedená značka, která má zajištěný odbyt.

Franšíza obecně snižuje nejistotu a množství potíží, s nimiž se začínající podnikatel potkává. Včetně například vyjednávání s dodavateli. Výhodou je také to, že mateřská firma má velkou reklamu, kterou by si menší podnikatel nemohl dovolit financovat.

Naopak nevýhodou je omezování v rozhodování, nutnost podřídit se jednotnému konceptu a větší kontrole a samozřejmě placení poplatků.

Důležitý je originální nápad

V poslední době přitom roste počet českých firem, které možnost franšíz nabízejí. Podle Barbory Štanglové z poradenské společnosti Profit system jde o firmy, které na našem trhu působí již delší dobu.

„Jsou to velké společnosti, které až v poslední době objevily to kouzlo franšízového způsobu rozvoje. Důkazem mohou být například značky jako Parky's společnosti Kostelecké uzeniny nebo Bernard Pup rodinného pivovaru Bernard.“

Za licence se platí od stovek tisíc po miliony

V porovnání s jinými evropskými zeměmi je u nás menší počet domácích franšíz. Na druhou stranu je zajímavé, že v zahraničí loni působilo 43 franšízových systémů z České republiky.

Nejvíce franšíz - více než polovina – je ve službách a gastronomii, zbytek jsou obchody, například oděvy a obuv. Podle Barbory Štanglové je důležitý hlavně originální nápad, třeba samoobslužné prádelny, fitness centra založená na nových technologiích nebo originální gastronomické koncepty.

Cena licence se pak odvíjí od toho, jak slavná a zavedená značka ji nabízí. Zájemci za ni zaplatí od stovek tisíc po několik milionů. Například koncept restaurace Švejk byl loni k mání za 100 tisíc korun, McDonald´s přes jeden milion.

Počet franšízových konceptů na českém trhu se loni zvýšil o 12 procent na 246 | Foto: ČTK

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme