V Česku přibývá matek - podnikatelek. Nutí je k tomu situace na pracovním trhu

Barevné pytlíky na svačiny, speciální kožené bačkůrky, cvičení s kočárkem nebo třeba kadeřnictví specializované na ty nejmenší. Za všemi těmito podnikatelskými nápady stojí ženy, které se k rozjetí vlastního byznysu rozhodly na mateřské dovolené. Jednou z motivací, proč se rozhodly živit samy, byla i neochota ze strany předchozího zaměstnavatele.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Od 90. let minulého století můžeme pozorovat trend k vyšší porodnosti v poměrně pozdním věku a ženy s vysokým vzděláním se už tolik nevyhýbají dětem. | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Edita Berková zná ve Stromovce každou cestu i zákoutí. Právě tady totiž vznikl nápad na její nový byznys - cvičení maminek s kočárky. Začátky ovšem nebyly jednoduché a zájem o novinku na českém trhu matky moc neměly.

„Nejdřív jsem sem chodila úplně sama. Asi tři měsíce nikdo nepřišel. Byla jsem demotivovaná a zklamaná, ale rodina mi říkala, ať to nevzdávám. Pak se to najednou rozeběhlo a maminky s kočárky začaly chodit,“ směje se dnes pomalému startu Edita Berková.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Česku přibývá žen - podnikatelek. Obecně se pro pracující matky situace na pracovním trhu zlepšuje. Více v reportáži Barbory Kladivové

Vytrvalost se jí vyplatila. Dnes má pod sebou 100 lektorek a její metoda cvičení s kočárky, tzv. strollering, se rozšířila i na Slovensko a do Polska.

Úspěšné bankovní úřednici s dvacetiletou praxí Monice Hertlové zaměstnavatel odmítl dát poloviční úvazek, a tak začala přemýšlet, co dál. Dnes jí patří dvě dětská zážitková kadeřnictví. Přestože ji od nápadu všichni zrazovali, matka na mateřské do něj investovala všechny rodinné úspory.

„Najednou jsem začala zjišťovat, co všechno kolem nás to bude stát, a ta investice byla poměrně hodně vysoká, v řádech stovek tisíců. Ale já jsem si říkala, že to jsou jen peníze. Holt když to nevyjde, tak o peníze přijdeme, já nastoupím zpátky do banky a vydělám je zpátky,“ říká Monika Hertlová.

Její pestrobarevná kadeřnictví se specializují na nejmenší zákazníky, které místo do křesel posazují do autíček s volantem a při stříhání jim kadeřnice pouští pohádky.

„Snažíme se vyjít vstříc dětem i rodičům a najít vhodné místo, kde budeme stříhat. S nejmenšími dětmi třeba často stříháme u hracího stolečku. Hrají si, kadeřnice za nimi po kolenou chodí a stříhá,“ dodává Hertlová.

Zlepšení na pracovním trhu

Podle personalisty a analytika Tomáše Surka k vlastnímu podnikání ženy dotlačí často i situace na pracovním trhu.

„Zjišťujeme, že se zlepšuje to, jak firmy vycházejí maminkám vstříc - ať už je nějakou flexibilní pracovní dobou, nebo zkráceným úvazkem. Těch ale stále máme výrazně míň, než je obvyklé v západní Evropě. Jistou flexibilitou nebo možností napracovat si hodiny dopředu se ale firmy snaží vycházet vstříc rozhodně víc, než jsme to viděli v minulosti,“ popisuje Surka.

Podle ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové z ČSSD ale stát ke zkráceným pracovním úvazkům motivuje dostatečně už teď, a to v rámci aktivní politiky zaměstnanosti, pokud firmy dají práci ženám po mateřské dovolené nebo lidem nad 55 let.

„Funguje to tak, že když zaměstnavatel obsadí místo jedním člověkem, dostane podporu například 13 tisíc korun. Když ho ale obsadí dvěma lidmi, tak podpora může být až 24 tisíc korun," vysvětluje Marksová.

Podle studie Evropská komise pracuje v Česku na částečný úvazek jen 8 a půl procenta žen. Průmětem v evropských zemích je přitom skoro 32 procent. Podobně je tomu například i s prací z domova. I ta je v Česku nedostatkovým zbožím.

Barbora Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme