V Česku přibývají obslužná centra pro světové firmy. Pomáhá poloha i kvalitní zaměstnanci

Česká ekonomika se výrazně mění. Zatímco dosud převažoval vliv průmyslových podniků, hlavně těch, které souvisí s výrobou automobilů, poslední dobou získává větší význam jiné odvětví. Jsou to podnikové služby. A to především ty více sofistikované.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Call centrum, telefonní operátor (ilustrační foto)

Call centrum, telefonní operátor (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Vyplývá to z průzkumu asociace ABSL, která sdružuje společnosti působící v odvětví takzvaných sdílených podnikových služeb.

Co jsou podnikové služby?

Velké mezinárodní firmy, které mají pobočky po celém světě, chtějí mít určité činnosti na jednom místě. Chtějí ušetřit na tom, že třeba účetnictví, IT služby, finance, zákaznické služby nebo personální služby nebudou mít v každé zemi a v každé pobočce zvlášť, ale bude to obstarávat jedno jediné centrum.

„Když si to představíte na nějaké firmě, tak například Lufthansa provozuje pobočky po celém světě, ale do České republiky si situuje centrum, kde má lidi, kteří obsluhují všechny zákazníky z celého světa,“ vysvětlila Marta Lipovská z asociace ABSL.

Česko trápí nedostatek pekařů, přijímají se i nevyškolení pracovníci se zájmem o řemeslo

Číst článek

A takových center v České republice stále přibývá. Podle údajů asociace je v Česku celkem 220 společností, které z České republiky poskytují podnikové služby do celého světa.

Centra zaměstnávají celkem 89 tisíc lidí. Pokud bychom se podívali na příspěvek k celkové výkonnosti ekonomiky, tak na hrubém domácím produktu země se tento typ služeb podílí 5 procent.

Meziročně přibylo 10 procent podnikových center a počet zaměstnanců v nich vzrostl o 19 procent. Téměř polovina center, která v tuzemsku působí, poskytuje IT služby. A přibližně 75 procent využívá robotické automatizace nebo umělé inteligence.

Skenují roboti

Robotickou automatizaci si člověk představí spíše v továrně při výrobě. Ale jde použít i při jiných činnostech, vysvětlila Marta Lipovská.

Celá řada činností, které se v centrech podnikových služeb realizují, jsou rutinní. Třeba skenování faktury. Není třeba, aby u toho stál člověk nebo aby přepisoval záznamy z jedné databáze do druhé. Tohle všechno už dokážou obsloužit softvéroví roboti,“ sdělila Radiožurnálu Lipovská.

Lidé tím pádem nemusí dělat rutinní práci a mohou se věnovat nějaké kvalifikovanější činnosti.

V Evropské unii prodej aut meziročně klesl, v Česku naopak vzrostl. Největší propad zaznamenal Ford

Číst článek

Zahraniční investoři budují svá centra v Česku kvůli jeho poloze. Česká republika je v centru Evropy, je tu dobrá infrastruktura včetně dopravní dostupnosti, zajímavé konkurenční náklady a hlavně kvalitní a vzdělaní zaměstnanci. Jde především o znalost více jazyků.

Podle zjištění asociace ABSL se v podnikových centrech v České republice hovoří celkem jednatřiceti různými jazyky. Prim hrají ty evropské.

V těchto centrech také často pracují i cizinci. Tvoří 35 % všech zaměstnanců českého segmentu podnikových služeb. Podle asociace není problém k nám nalákat lidi ze zemí jako je například Německo, Španělsko, Itálie, Holandsko nebo Skandinávie.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme