V Česku se očekává nárůst výroby i prodejů aut
Český automobilový průmysl jde znenadání proti evropskému proudu. Čerstvá data ukazují, že zatímco výroba osobních a lehkých užitkových vozů v Česku roste, ta evropská klesá.
Podle Asociace evropských výrobců automobilů klesl prodej od začátku roku o 5,4 procent, ovšem tuzemské automobilky si mnou ruce nad třináctiprocentním růstem. Data a další vývoj automobilového průmyslu dnes probírají výrobci aut a příslušenství s ekonomy na odborné konferenci v Brně.
„V České republice je statistika u osobních aut trochu deformovaná tím, že loni ještě do dubna se osobní automobily prodávaly v přestavěné verzi jako malá užitková kvůli odpočtu DPH. Proto jsou ty nárůsty více než dvouciferné. Pokud tedy sečteme osobní a malá užitková auta, činí nárůst necelé půlprocento. Jsme zhruba na úrovni roku 2009,“ upozornil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antoníne Šípek.
Velice zajímavá je podle jeho slov situace na automobilovém trhu v Evropské unii.
„Prodeje v EU zhruba v polovině zemí rostou a ve druhé polovině klesají. Podobné je to i na největších trzích. Na britském a francouzském trhu došlo k nárůstu a na italském a německém naopak došlo k velkému propadu,“ uvedl Šípek.
Jde podle něj o dozvuky různých opatření, které země přijímaly v různých obdobích mezi roky 2008 a 2009 a meziroční srovnání je tím zkreslené.
Češi začínají kupovat větší auta
Další trend v prodeji aut v České republice má záviset na ekonomické situaci a vývoji kupní síly obyvatel. „Vzhledem k tomu, jak vypadá vozový park u nás, tak ten trend bude pro tento i příští rok zachován. Můžeme očekávat mírné nárůsty,“ odhadl Šípek.
Výrobci nicméně očekávají, že letos produkce v Česku dosáhne rekordních hodnot.
„Ve výrobě se očekává větší nárůst, protože česká auta se prodávají po celé Evropě. Na některých trzích dochází k růstu. Celá řada aut také míří na dynamicky se rozvíjející trhy, jako je ruský nebo čínský,“ vysvětlil ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Růst zaznamenaly Škoda Auto a Hyundai, naopak produkce kolínské TPCA mírně poklesla.
„O tom se zmínil kolega z TPCA na konferenci. Jde o důsledek šrotovného a také toho, že cena větších vozů už se přiblížila cenám za menší vozy, které hlavně vyrábí TPCA, a lidé se v takovém případě často rozhodují pro větší.
V České republice je také jasný trend k přesunu od malých aut k vozidlům střední třídy. I v Evropě už se prodávají malá auta méně,“ dodal Šípek.