V Česku se stále nedaří propojit průmysl s vědeckým bádáním

Průmyslové podniky si v Česku stále příliš nerozumí s akademickými ústavy nebo vysokými školami. Když firmy investují do výzkumu a inovací, většinou si zaplatí vlastní badatelské týmy přímo v podniku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Interiér výzkumné laboratoře

Interiér výzkumné laboratoře | Foto: James R. Macdonald Laboratory

Například rodinná sklářská firma Eco Glass vsadila hlavně na nové technologie a vyplatilo se to.

„Patříme mezi maximálně pět firem na světe, které dávají lisované sklo na této úrovni,“ říká majitel firmy Jiří Kočárek.

České podniky se do financování veřejného bádání na Akademii věd nebo univerzitách příliš nehrnou. To by se však mělo změnit.

Přehrát

00:00 / 00:00

České firmy se do financování veřejného bádání příliš nehrnou. Více v reportáži redaktorky Českého rozlasu Pavly Benešové

„Potřebujeme stimulovat průmysl a vůbec ekonomické organizace, aby více využívaly výsledky výzkumu. Znamená to, že výzkum musí být pro ně atraktivní,“ podotýká místopředsedkyně vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace Miroslava Kopcová.

Podniky za své bádání vloni zaplatily 32 miliard korun, za veřejný výzkumu na univerzitách nebo akademických ústavech daly zhruba jen půl miliardy.

Podle Zbyňka Frolíka, člena představenstva Svazu průmyslu a dopravy je proto potřeba průmysl a veřejný výzkum více propojit.

„Budeme hledat další nástroje na to, jak zefektivnit spolupráci mezi vysokými školami, mezi akademií a průmyslem tak, aby se vědci a průmysloví výzkumníci snadněji našli,“ vysvětluje.

Ukazuje se totiž, že není až tak jednoduché najít někoho, kdo se v oboru zabývá něčím, co by mohlo pomoci třeba v průmyslovém výzkumu.

O objevy nebo patenty z veřejného výzkumu firmy zatím příliš nestojí. Podle analytika Michala Pazoura z Technologického centra Akademie věd se vědci se svou prací málo u byznysmenů prosazují.

„Je to dané trochu kulturou veřejného výzkumu, že tam pořád není podnikatelský duch něco prodat,“ říká.

Cílem výzkumníka je převážně něco objevit. Není to ta touha zjistit něco nového tak, aby to dostal do praxe.

Česko vloni utratilo za bádání celkem sedmdesát miliard korun. Ze státního rozpočtu šla zhruba třetina částky.

Petra Benešová, Prokop Havel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme