V Česku stále klesá produkce masa. Spotřebitele nezajímá původ, ale cena

V České republice klesá i nadále výroba masa i mléka. Meziročně se produkce masa propadla o víc než šest procent. Vyplývá to ze zprávy o zemědělství ve třetím čtvrtletí, kterou vydal Česky statistický úřad. S klesající výrobou masa se zvedaly jeho ceny. Naopak mléko je oproti loňskému roku levnější.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jedovatý dioxin se objevil ve vepřovém mase z Dolního Saska

Jedovatý dioxin se objevil ve vepřovém mase z Dolního Saska | Zdroj: ČTK

Cena mléka se snížila až o 12 procent. „Kopíruje cenu na světových trzích. Pokles nebyl zaznamenán jen v České republice, ale v celé Evropě. Cena se ale už snad stabilizovala a doufáme, že postupně začne zase růst zpátky. Ale propad 12 procent je poměrně velký,“ říká předseda Zemědělského svazu České republiky Martin Pýcha.

Příčiny však nevidí v samotném dovozu mléka. Česko totiž mléko spíše vyváželo. „Problém je spíše v tom, že se dováží zpracované mléčné výrobky a to ukazuje problém nejen v celém sektoru výroby mléka, ale i u českých zpracovatelů, kteří mají potíže udržet svůj podíl na trhu. Zahraniční mlékárny dobývají český trh čím dál výrazněji,“ upozorňuje Pýcha.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Rádia Česko byl předseda Zemědělského svazu České republiky Martin Pýcha

Mezi jednotlivými druhy masa se nejvíce propadlo hovězí, kterého se zbouralo o 10 procent méně. Meziročně opět poklesla i výroba vepřového, a to o devět procent.

„Doufám, že vepřové z českých řeznictví úplně nezmizí. Ale tento trend bohužel pořád pokračuje. Na druhé straně jsou tady i pozitivní signály, zvyšují se stavy zapuštěných prasniček. V horizontu tří až čtyř měsíců by se produkce vepřového opět mohla mírně zvýšit,“ věří Pýcha.

Snížená spotřeba vepřového je podle Pýchy dána velkým tlakem na cenu, souvisí i se zvýšením DPH v minulém roce a s uvažovaným zvýšením DPH v roce příštím.

„Je to otázka příjmů. Obávám se, že čeští spotřebitelé příliš nerozlišují, zda maso pochází z domácí produkce, nebo ze zahraničí, ale preferují cenu. Většina obchodních řetězců navíc vůbec neeviduje, z které produkce maso pochází,“ konstatuje Pýcha.

Barbora Kreuzerová, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme