V Česku téměř zanikly trhy se zeleninou, vytlačily je supermarkety

V příštích týdnech by v Česku měla začít nová kampaň na podporu českých potravin, kterou připravuje Potravinářská a Agrární komora. Chtějí tak bojovat proti rostoucímu podílu dovážených výrobků.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zelenina

Zelenina | Foto: Andrea Brtníková | Zdroj: Český rozhlas

Mezi hlavní propagované potraviny bude tentokrát patřit maso a mléčné výrobky, na jejichž kvalitu budou upozorňovat billboardy, letáky nebo poutače na internetu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O názory zemědělců na regionální trhy ze zajímala redaktorka Rádia Česko Naďa Bělovská

Čeští spotřebitelé si zatím musí kvalitní české potraviny sami hledat, a to nejčastěji na pultech supermarketů, kam putuje většina české produkce potravin a zemědělských výrobků.

Tradiční trhy, na kterých místní producenti prodávají své čerstvé zboží a které léta dobře fungují v mnoha evropských zemích, u nás totiž až na výjimky chybí.

Odpověď na otázku, proč tomu tak je, není vůbec jednoduchá, protože zemědělci na ni mají poměrně odlišné názory. Důvodů vidí víc. Předseda Ovocnářské unie Martin Ludvík za ně považuje například neochotu obcí takové trhy pořádat.

"Obce nejsou příliš ochotné na tyto putovní trhy poskytovat prostory a zajišťovat služby, které s tím souvisejí. Druhým důvodem je to, že čeští spotřebitelé si velmi rychle zvykli za posledních deset let realizovat svoje nákupy ovoce a zeleniny především v supermarketech," domnívá se Ludvík.

Češi si zvykli na supermarkety

Na odliv Čechů do supermarketů upozorňovali všichni oslovení zemědělci. Podle prezidenta Agrární komory Jana Veleby u nás ale rozvoj místních trhů zbrzdily také historické důvody.

"Po druhé světové válce, kdy došlo k násilné kolektivizaci, se touto cestou nešlo s výjimkou třeba Brna, kde funguje Zelný rink. Nepřeje tomu ani politika v této republice, a to ani po revoluci. V západní Evropě jsou farmáři sdruženi do mocných odbytových organizací, které mohou vybudovat tržnice, mohou tam prosadit svoje zboží. U nás se pracuje na tom, aby odbytové organizace vůbec nevznikaly," podotkl Veleba.

Předseda Zelinářské unie Čech a Moravy Jaroslav Zeman připomíná, že dřív v Česku lokální trhy fungovaly lépe než dnes, s postupem času o ně ale zákazníci čím dál víc ztráceli zájem.

"Po revoluci, když se transformovalo zemědělství a zelinářství, sousta pěstitelů prodávala na trzích, ale bylo to tak, že k pěstitelům jezdili drobní obchodníci, kteří nakoupili sortiment a pak ho někde prodávali. Postupem času, když se rozšířily markety na úroveň, že se přes ně odbytuje 80 procent zeleniny, drobní prodejci v podstatě vymizeli," říká Zeman.

Ubývá trhů i drobných pěstitelů

V renesanci víkendových trhů Zeman příliš nevěří, mimo jiné i kvůli tomu, že v Česku čím dál víc ubývá malých pěstitelů zeleniny, kteří byli hlavními dodavateli zboží na různé trhy a pro které by bylo zavedení pravidelných trhů s čerstvými výrobky zajímavé.

"Někteří tradiční zákazníci si povzdychují nad tím, že by si rádi na takovém trhu nakoupili, ale celá řada mladších a modernějších se soustředí na to, že při nákupu v marketu si do vozíku přidají i celý sortiment zeleniny, protože ten sortiment v marketech je. Takže už nikoho nic nenutí k tomu, aby někde v sobotu dopoledne běhal po nějakém trhu," doplnil Zeman.

Zřejmě proto se také samotní zemědělci o znovuobnovení tradice pravidelných trhů ani nesnaží, i když Martin Ludvík z Ovocnářské unie si myslí, že pro některé pěstitele by takové trhy byly atraktivní.

"Velmi záleží na tom, na jakém místě bude trh umístěn. Pokud bude v centru, kde projde velké množství lidí, tak jsem přesvědčen, že by zájem byl, protože mezi našimi členy je celá řada menších ovocnářů, kteří by tuto možnost přivítali," míní Ludvík.

Také Jan Veleba by zavedení místních trhů podporoval, protože věří, že by takový prodej přinesl českým zemědělským produktům větší publicitu.

"Jedna z mála možností, jak čelit totální globalizaci, a to i v potravinách, je přes regionální potraviny, přes místní farmáře, přes místní zemědělské závody. Je to činnost záslužná i z toho důvodu, že když se budou podporovat místní producenti, tak se bude podporovat zaměstnanost v místě," připomněl Veleba.

Trhy nemá kdo organizovat

Zda by měla Agrární komora zemědělcům, kteří o prodej na místních trzích mají zájem, pomáhat s jejich organizací, je poměrně sporná otázka. Veleba je totiž přesvědčen o tom, že trhy by měly organizovat odbytové organizace zemědělců, které si farmáři sami vytvoří.

Například ovocnáři si ale myslí, že trhy by měly organizovat obce. A Asociace soukromých zemědělců by řešila prodej místních produktů ještě jinak. Svou představu nastiňuje předseda Asociace soukromého zemědělství Stanislav Němec, který je také přesvědčen o tom, že mezi lidmi je o kvalitní české potraviny zájem:

"O výrobky přímo z farmy mez zákazníky zájem je, ale nemyslím si, že řešením je organizování nějakých trhů pod širým nebem. Je potřeba vytvořit systém fungování normálního trhu, kam se tyto výrobky běžně dostanou. Kamkoliv přijedete za hranice západní Evropy, tak tam mají místní vyhlášenou šunku, sýry nebo víno, kdežto v Čechách koupíte stejné mléko v krabici v Pardubicích stejně jako v Ostravě."

České supermarkety a hypermarkety zatím podle něj zájem o místní výrobky příliš nemají, protože je pro ně jejich odběr o něco méně pohodlný než odběr standardizovaných výrobků od velkých dodavatelů.

Do budoucna by se podle Stanislava Němce situace mohla zlepšit, bude ale hodně záležet na poptávce ze strany spotřebitelů, zda budou v supermarketech místní výrobky vyžadovat, nebo jim bude stačit současná nabídka.

Martin Hromádka, Naďa Bělovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme