V Holýšově na Domažlicku se staví nová továrna na autobusy

V Holýšově na Domažlicku se dnes začala stavět nová továrna na autobusy. České autobusy mají ve světě čím dál tím lepší renomé. Vyrábějí se na třech místech v Česku, Holešov bude čtvrtým. Ve Vysokém Mýtě vyrobí ročně přes dva a půl tisíce autobusů. Průměrné stáří autobusů jezdících v Česku je 14 let.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V autobuse | Foto: stock exchange

České autobusy mají ve světě čím dál lepší jméno. V minulosti známá značka Karosa z Vysokého Mýta sice dnes už neexistuje, ale závod po privatizaci převzal celoevropský holding Irisbus, pod který spadají značky Renault a Iveco. Současná továrna ve Vysokém Mýtě se jmenuje Iveco Czech republic a vyrábí přes dva a půl tisíce autobusů ročně. Vyváží je například do Francie. Lidé v Česku s nimi nejčastěji jezdí na meziměstských linkách.

Na tradici Karosy navázala část jejích zaměstnanců tím, že vytvořili společnost SOR Libchavy. Tam se zaměřují hlavně na vozidla pro městský provoz, vyrobí jich zhruba 500 za rok, ale mají před sebou také dvě velké zakázky pro Prahu a Bratislavu, v řádu stovek autobusů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Autobusy.mp3

A do třetice vyrábí autobusy také firma Tedom v Třebíči, která se specializuje na autobusy na stlačený plyn. Za rok vyrobí několik desítek vozidel.

V továrně, která se dnes začala stavět, se budou vyrábět autobusy Mercedes a Setra. Podle Dagmar Braunové z Busportálu v podstatě nejde o nového konkurenta na trhu. Je spíše příležitostí pro české techniky a konstruktéry:

„Továrna neovlivní to, co v podstatě funguje. Jen výrobcům umožní, aby toho vyrobili víc zde, v České republice, v dosahu svých německých závodů. Česká republika se stává synonymem kvality a kombinace německo-českého autobusu je velice dobrá prodejně.“

V oblasti vozidel hromadné dopravy má Česká republika dobré jméno a autobusy vyrobené u nás, se ve velkém vyvážejí jak na západ, tak i na východ. Ale stále jsou k vidění na českých silnicích i autobusy, které na první pohled přesluhují.

Průměrné stáří autobusů je 14 let. Podle Braunové to rozhodně není ideální, ale záleží na konkrétním dopravci:

„Jsou dopravci, u nichž je vozový park v průměru šestiletý, ale někde je to daleko horší. Staré Karosy bych u velkých dopravců nehledala, ty si udržují sportovní jednoty a soukromníci, kteří mají jeden autobus a vozí děti do bazénu.“

Podle statistik je celá čtvrtina autobusů na našich silnicích starší než 20 let. Ty nejstarší jezdí na Olomoucku, naopak poměrně mladý vozový park mají na jižní Moravě. Dopravci by samozřejmě chtěli provozy modernizovat, ale státní dotace se výrazně snížily.

Jan Herget, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme