V Jižní Koreji roste zájem o evropská auta, na odbyt jdou hlavně luxusní značky
Evropským automobilkám se ve světě daří. Jen dovoz aut z Evropy do Jižní Koreje pravděpodobně překoná vývoz tamních automobilek do Evropy. Taková situace nenastala za posledních dvacet čtyři let.
Podle údajů korejského celního úřadu stoupla jen za posledních devět měsíců letošního roku hodnota dovozu z Evropy o 60 procent na 4,6 miliardy dolarů, v přepočtu jde o více než 101 miliardu korun. Hodnota vývozu do Evropy byla skoro o čtyři a půl miliardy korun nižší.
Zatímco ještě před deseti lety měla dovozová auta na celkovém prodeji aut v Jižní Koreji podíl jen zhruba tři procenta, letos je to rekordních 14 procent. Může za to hlavně větší zájem o německé automobilky, především o luxusní značky vozů BMW nebo Mercedes.
Korea je 11. největším automobilovým trhem světa. Ještě donedávna si svůj trh chránila před zahraniční konkurencí. Obrat přišel v roce 2011, kdy země kvůli dohodě o volném obchodu zrušila cla na dovoz vozů z Evropy.
Ještě koncem osmdesátých let minulého století přitom Jižní Korea chránila svůj domácí automobilový průmysl 50 procentním clem. Na tamním trhu se ale postupně mění nákupní chování zákazníků a o evropské značky je stále větší zájem.
Podle zahraničních automobilek se korejské úřady snaží i přes zrušení cla komplikovat dovoz různými opatřeními. Na trhu tedy stále dominují domácí automobilky.
Jihokorejský trh s novými vozy ovládá silná trojka Hyundai, Kia a Chevrolet. První dvě zmíněné mají na trhu podíl skoro 70 procent.