V obchodech začínají povánoční slevy, ne vždy se ale vyplatí

V obchodech znovu odstartovala nákupní horečka. Většina prodejců začala s povánočním výprodejem už ve středu. Ne vždy se ale takový nákup opravdu vyplatí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V obchodních řetězcích v Česku začaly povánoční slevy a výprodeje

V obchodních řetězcích v Česku začaly povánoční slevy a výprodeje | Zdroj: ČTK

„Občas se stává, že nás naláká reklamní poutač, který tvrdí, že slevy jsou až 80 procent. A slovíčko 'až' je v tomto klíčové. Protože přijdeme do obchodu a tam zjistíme, že 80procentní sleva je na velmi úzký sortiment zboží. Ale už jsme v obchodu, už vybíráme, už nás má obchodník ve své moci a může nám nabízet něco dalšího,“ upozorňuje právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička.

Čeští spotřebitelé na slevy přitom velmi slyší. Například v Praze brali lidé některé obchody útokem, jako třeba velké prodejny elektroniky na okraji města. Jinde se pár kolemjdoucích ospale přehrabovalo ve zlevněných tričkách a odcházelo s prázdnou. Jako třeba na Václavském náměstí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poradce časopisu dTest Miloš Borovička byl hostem Ranního interview Radiožurnálu

„Výběr zboží není úplně to, co bychom potřebovali,“ říká jedna z nakupujících. Využít povánoční slevy se nicméně chystá asi třetina Čechů. Borovička ale upozorňuje, že by si lidé měli dávat při nákupech pozor – zejména jestli je zboží označené správnou cenou.

„Zákazník musí znát konečnou cenu zboží už v momentu, kdy ho vybírá. Nestačí označit prodejnu - ‚Vše zlevňujeme o 80 procent‘ – a nechat zákazníka přepočítávat na kalkulačce, kolik to vlastně stojí,“ říká Borovička.

Navíc se stále objevují i stížnosti na to, že zboží mělo přelepené cenovky. „Dokonce Česká obchodní inspekce, pokud kontroluje slevové akce, dochází k závěru, že 40 procent obchodníků chybuje,“ upřesňuje právní poradce časopisu dTest. ČOI může na místě obchodníkům uložit pokutu do 10 tisíc korun, ve správním řízení se ale částka může vyšplhat až na 5 milionů.

Zákazník slevy očekává

Česká obchodní inspekce monitoruje obchodníky nabízející slevy celoročně. „Pochopitelně i teď v povánočním období se slevám budou naši kontroloři věnovat. Vzhledem k tomu, že slevy se nabízejí téměř na každém kroku, tak se dá říct, že počet kontrol naroste,“ doplňuje mluvčí ČOI Jana Jelínková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mluvčí ČOI Jana Jelínková a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka v poledních Ozvěnách dne na Radiožurnálu

Zákazník samozřejmě může obchodníka na nesrovnalosti upozornit sám, může se také obrátit na Českou obchodní inspekci. Bránit se může i zpětně. „Pokud doma zjistíme, že na nás byly použity nekalé obchodní praktiky, tak stačí sednout k internetu a na stránkách ČOI podat podnět,“ dodává Borovička.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky se ale většinou nakupování ve slevách vyplatí. „Dobrý obchodník, když nakupuje zboží, zejména to, co potom podléhá slevě, už při stanovení první prodejní ceny musí počítat s marží tak, aby v případě, že neprodá veškerý sortiment, ho mohl doprodat,“ říká Juračka.

Dodává, že se slevami vlastně již předem obchodníci počítají. „Obchodník, který neslevuje, na trhu dlouho nevydrží, protože zákazník slevy čeká,“ uzavírá Juračka.

ak, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme