Vagónka Studená ukončí výrobu vagónů
Vagonka Studénka v létě ukončí výrobu nákladních vagonů a propustí polovinu zaměstnanců, tedy 450 lidí. V tuto chvíli jich zaměstnává 820. Odborům se situace nelíbí, ale pochybují, že by dokázali něco změnit. Americký vlastník chce veškerou výrobu přesunout do svého závodu v Rumunsku. Propouštění ve Vagonce ale ještě dále zvýší míru nezaměstnanosti ve Studénce. Žije tu 10 400 lidí a nezaměstanost stoupne o tři procentní body na 20 procent.
Ve Studénce by po ukončení výroby nákladních vagónů měla zůstat jen kovárenská výroba. Ta nyní zaměstnává 370 lidí. Odboráři, kteří kvůli situaci ve firmě vyhlásili minulý týden stávkovou pohotovost, zvažují protestní akce. Odborový předák Miloslav Holinka ale nedoufá, že tím něco změní: "Pokud bychom stávkovali, to je věc, která zaměstnavatele v žádném případě neohrozí. Když není zakázková náplň, tak není stávkovat proti čemu."
Situací se chce zabývat také ministr průmyslu Milan Urban: "Neprodleně zahájím s příslušným vlastníkem a managementem na toto téma."
Propouštění bude záviset na dokončování zakázek. Zaměstnanci, kteří využijí nabídku managementu a přistoupí na dohodu, dostanou zvýšené odstupné. Kromě zákonem stanovených dvou průměrných platů obdrží navíc šestinásobek průměrných mezd.
Vlastníkem vagonky je od března 2000 americká Thrall Car Manufacturing Company, druhý největší producent nákladních vagonů na světě. Ve Vagonce v té době pracovalo přes 1800 lidí a železniční vagony se v ní vyrábějí už přes sto let. Vagonka ve Studénce není ale jediná, ve které se bude propouštět. Kvůli situaci na trhu železničních vozů se od konce loňského roku snižuje počet pracovníků v celé Evropě až o 2000 lidí. Firma se snaží snižovat náklady i tím, že převede výrobu do Rumunska. Náklady v rumunském závodě jsou prý třikrát nižší než v Česku.