Květiny, dárky i romantické pobyty. Na svátek všech zamilovaných se těší páry i obchodníci

Středa patří zamilovaným. Právě ti považují 14. únor, tedy svatého Valentýna, stále častěji za svůj hlavní svátek. Odkazují tak na tradici kněze Valentýna, který v minulosti tajně oddával milenecké páry. Do Česka se sice svátek dostal až po pádu komunismu, letos už ho ale podle lednového průzkumu Equa bank hodlá slavit třetina Čechů – což je příležitost i pro obchodníky. Útrata za valentýnské dárky se pohybuje nejčastěji v řádech stokorun.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Valentýn není důležitý jen pro zamilované, ale též pro obchodníky (ilustrační foto) | Foto: Fayaz Aziz | Zdroj: Reuters

Romantická večeře, kytice, sladkosti, masáž pro dva nebo soukromá vířivka. I tak plánují Češi oslavit svátek zamilovaných. Třeba pan Martin z Prahy pro svou přítelkyni zarezervoval na večeři její oblíbenou restauraci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek o dni zamilovaných

„Valentýna neslavím, ale letos jsem si řekl, že svoji přítelkyni mile překvapím. A až půjdu z práce koupím jí nějakou pěknou květinu a pozvu ji do restaurace, kde jsme se poprvé potkali,“ řekl Radiožurnálu.

Stejně jako pan Martin oslaví letos svátek zamilovaných podle průzkumu společnosti STEM/MARK kolem 40 % Čechů. Přes 25 % lidí plánuje za valentýnské překvapení utratit do tři a půl tisíc korun. To, že jsou lidé letos ochotni utratit víc peněz, potvrzuje i průzkum UniCredit Bank.

„Podle letošního průzkumu nejvíce vezmou restaurace útokem Pražané a zamilovaní z Ústeckého a Libereckého kraje. Na večeři v těchto krajích vyráží čtyři z deseti párů. Největší šanci najít volný stůl pak mají páry na Karlovarsku, kde na večeři plánuje 14. února vyrazit jen pětina lidí,“ dodává mluvčí banky Petr Plocek, v jakých městech mají lidé největší zájem o romantickou večeři. Za tu plánují podle dat UniCredit Bank Češi utratit asi tisíc korun. O tři stovky více než loni.

Růst prodeje o 15 procent

Kromě slavnostnější večeře kupují muži ženám i kytice. Třeba ve společnosti Givelo narostl zájem o květiny před Valentýnem o 80 %. Nejčastěji muži objednávají ty v rudé barvě. Kolik za ně utrácejí?

Málo lásky pro svátek sv. Valentýna: pákistánské úřady varují před jeho propagací

Číst článek

„Tím, jak na Valentýna jdou ceny nahoru na burzách a všude, tak muži cenu moc neřeší, protože vědí, že jiná není. Průměrná květina od nás, to je tak 1300 až 1500 korun – záleží na velikosti,“ říká majitelka společnosti Natálie Mičková.

Slevový portál Slevomat začal inzerovat valentýnské dárky, pobyty a zážitky už v posledním lednovém týdnu. Podle mluvčího portálu Tomáše Holého roste každým rokem o nabídky zájem. Jen loni byly prodeje meziročně o téměř 15 % vyšší. Ten největší zájem ale přichází každým rokem v týdnu před 14. únorem. Kromě květin, sladkostí, párových masáží nebo zájezdů mají lidé zájem i o šperky.

„Obvykle se prodávají i párové věci, tedy třeba trička s nápisy či náramky – vždy v pánské a dámské variantě. Párové zboží je takovým atypickým sortimentem, které standardně v průběhu roku nenajdete. A pak samozřejmě vše s motivem srdce. To jindy jen těžko objevíte. Nicméně srdce jsou obchodníci schopni ‚vrazit‘ téměř kamkoliv, takže najdete třeba i valentýnský čaj,“ doplňuje Tomáš Holý.

Květiny, čokolády, kondomy

Na svátek zamilovaných se chystají i velcí prodejci. Třeba v Tescu rostou prodeje nejvíce den před Valentýnem nebo přímo v průběhu dne.

Květiny, večeře s afrodisiaky i speciální slevy. Valentýn je svátek i pro obchodníky

Číst článek

„Češi v poslední době slaví Valentýna většinou někde venku nebo v restauraci. S tím souvisí i produkty, které se nejčastěji prodávají. Vedle tradičních řezaných květin či čokolád jsou to potřeby na kultivaci zevnějšku. Tedy kosmetika nebo potřeby na holení. V tomto období stoupá výrazně i prodej kondomů,“ vyjmenovává mluvčí společnosti, Václav Koukolíček.

Některé muže ale svátek svatého Valentýna inspiruje i k žádosti o ruku. To potvrzuje i průzkum společnosti Shoptet a její ředitel Radek Hudák: „Taková valentýnská zajímavost je, že zhruba 14 mužů, kteří žádali svou nastávající o ruku, tak to udělali právě v období Valentýna.“

Barbora Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme