Květiny, dárky i romantické pobyty. Na svátek všech zamilovaných se těší páry i obchodníci

Středa patří zamilovaným. Právě ti považují 14. únor, tedy svatého Valentýna, stále častěji za svůj hlavní svátek. Odkazují tak na tradici kněze Valentýna, který v minulosti tajně oddával milenecké páry. Do Česka se sice svátek dostal až po pádu komunismu, letos už ho ale podle lednového průzkumu Equa bank hodlá slavit třetina Čechů – což je příležitost i pro obchodníky. Útrata za valentýnské dárky se pohybuje nejčastěji v řádech stokorun.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Valentýn není důležitý jen pro zamilované, ale též pro obchodníky (ilustrační foto) | Foto: Fayaz Aziz | Zdroj: Reuters

Romantická večeře, kytice, sladkosti, masáž pro dva nebo soukromá vířivka. I tak plánují Češi oslavit svátek zamilovaných. Třeba pan Martin z Prahy pro svou přítelkyni zarezervoval na večeři její oblíbenou restauraci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý příspěvek o dni zamilovaných

„Valentýna neslavím, ale letos jsem si řekl, že svoji přítelkyni mile překvapím. A až půjdu z práce koupím jí nějakou pěknou květinu a pozvu ji do restaurace, kde jsme se poprvé potkali,“ řekl Radiožurnálu.

Stejně jako pan Martin oslaví letos svátek zamilovaných podle průzkumu společnosti STEM/MARK kolem 40 % Čechů. Přes 25 % lidí plánuje za valentýnské překvapení utratit do tři a půl tisíc korun. To, že jsou lidé letos ochotni utratit víc peněz, potvrzuje i průzkum UniCredit Bank.

„Podle letošního průzkumu nejvíce vezmou restaurace útokem Pražané a zamilovaní z Ústeckého a Libereckého kraje. Na večeři v těchto krajích vyráží čtyři z deseti párů. Největší šanci najít volný stůl pak mají páry na Karlovarsku, kde na večeři plánuje 14. února vyrazit jen pětina lidí,“ dodává mluvčí banky Petr Plocek, v jakých městech mají lidé největší zájem o romantickou večeři. Za tu plánují podle dat UniCredit Bank Češi utratit asi tisíc korun. O tři stovky více než loni.

Růst prodeje o 15 procent

Kromě slavnostnější večeře kupují muži ženám i kytice. Třeba ve společnosti Givelo narostl zájem o květiny před Valentýnem o 80 %. Nejčastěji muži objednávají ty v rudé barvě. Kolik za ně utrácejí?

Málo lásky pro svátek sv. Valentýna: pákistánské úřady varují před jeho propagací

Číst článek

„Tím, jak na Valentýna jdou ceny nahoru na burzách a všude, tak muži cenu moc neřeší, protože vědí, že jiná není. Průměrná květina od nás, to je tak 1300 až 1500 korun – záleží na velikosti,“ říká majitelka společnosti Natálie Mičková.

Slevový portál Slevomat začal inzerovat valentýnské dárky, pobyty a zážitky už v posledním lednovém týdnu. Podle mluvčího portálu Tomáše Holého roste každým rokem o nabídky zájem. Jen loni byly prodeje meziročně o téměř 15 % vyšší. Ten největší zájem ale přichází každým rokem v týdnu před 14. únorem. Kromě květin, sladkostí, párových masáží nebo zájezdů mají lidé zájem i o šperky.

„Obvykle se prodávají i párové věci, tedy třeba trička s nápisy či náramky – vždy v pánské a dámské variantě. Párové zboží je takovým atypickým sortimentem, které standardně v průběhu roku nenajdete. A pak samozřejmě vše s motivem srdce. To jindy jen těžko objevíte. Nicméně srdce jsou obchodníci schopni ‚vrazit‘ téměř kamkoliv, takže najdete třeba i valentýnský čaj,“ doplňuje Tomáš Holý.

Květiny, čokolády, kondomy

Na svátek zamilovaných se chystají i velcí prodejci. Třeba v Tescu rostou prodeje nejvíce den před Valentýnem nebo přímo v průběhu dne.

Květiny, večeře s afrodisiaky i speciální slevy. Valentýn je svátek i pro obchodníky

Číst článek

„Češi v poslední době slaví Valentýna většinou někde venku nebo v restauraci. S tím souvisí i produkty, které se nejčastěji prodávají. Vedle tradičních řezaných květin či čokolád jsou to potřeby na kultivaci zevnějšku. Tedy kosmetika nebo potřeby na holení. V tomto období stoupá výrazně i prodej kondomů,“ vyjmenovává mluvčí společnosti, Václav Koukolíček.

Některé muže ale svátek svatého Valentýna inspiruje i k žádosti o ruku. To potvrzuje i průzkum společnosti Shoptet a její ředitel Radek Hudák: „Taková valentýnská zajímavost je, že zhruba 14 mužů, kteří žádali svou nastávající o ruku, tak to udělali právě v období Valentýna.“

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme