Vánoční nákupy mohou povzbudit německou ekonomiku

I když vánoční atmosféru navozují německé obchody už od konce léta, teprve od první adventní neděle se naplno rozběhly předvánoční trhy. Maloobchod si i na základě výsledků výjimečně obchodní neděle slibuje dodatečné tržby ve výši desítek miliard eur.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vánoční výzdoba | Foto: Miroslav Konvalina

Tento předpoklad podpořila i řada firem, které letos vyplácely 13. platy; i proto v adventním čase lákají Němce více obchody než kostely.

"Nálada se v posledních týdnech podstatně zlepšila, minulou neděli byly obchody plné a lidé navíc s radostí nakupovaly, neztratili potěšení z dárků. Proto i my začínáme předvánoční prodej s důvěrou a optimismem," říká Hubertus Pellengahr ze Svazu maloobchodníků.

Předvánoční prodej by měl vynést dodatečný obrat 70 miliard eur. Taková injekce se obchodu rozhodně hodí; celkově totiž letos maloobchod tratí 0,5 % v porovnání s loňskem. Proto se nepočítá ani s výraznými vánočními slevami, což je důležitá informace pro ty z Vás, kteří se chystají za nákupy do předvánočního Německa.

Kancléř Schröder přesto vyzval Němce, aby více utráceli a posílili tak ekonomiku. Mnozí z nich na to ostatně mají: Velké německé koncerny také letos vyplatily svým zaměstnanců finanční příspěvek k Vánocům. Mezi společnosti, které si to mohou dovolit jsou energetický koncern E.on, ropná společnost Exxon Mobil, švédská nábytkářská Ikea, či tabákový koncern Philip Morris.

Naopak obchodní skupina Otto má jen na necelých 38 % finančního přilepšení a zbytek dostanou pracovníci v podobě poukázek na nákup zboží, jistěže ve firmě Otto. Nejlepším důkazem připravenosti zákazníků je ale anketa mezi nimi samotnými: "Na Vánoce jsem letos šetřil asi stejně jako vloni. Mám na útratu možná méně, ale nestojím o víc," říká muž středního věku, zatímco muž důchodového věku prosazuje jinou filozofii: "Spořit, všichni by měli spořit." Třetí dotázaný dostal zmíněný 13. plat, a tak nemá problém s nákupem dárků pro svou ženu a dvě děti.

Na obchodní reje s nelibostí pohlížejí ale mnohé prodavačky, protože musí být v práci a nemohou se věnovat jiným věcem: "Jsem svobodná, a to i proto, že jsem pořád jen v práci. Ještě že je zavřeno v neděli, i tak pracovat v sobotu do 20 hodin je dlouho."

Zaměstnavatelé i zákazníci mají ale jiné představy. Proto například v centru Berlína budou o adventu otevřeny obchody až do půlnoci. Po vzoru velkých evropských metropolí. "Celý týden pracuji a nemám jindy čas si nakoupit, je to tak dobře," pochvaluje si mladá žena, která je kvůli svému zaměstnání podobně jako ona prodavačka svobodná.

Milan Kopp, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme