Velké tabákové firmy dopad protikuřáckých kampaní zatím nepociťují

V Číně od neděle začne platit zákaz kouření v restauracích, v hotelech a ve veřejné dopravě. Země, kde žije třetina všech světových kůřáků, tak opět o něco přitvrdí v boji s tímto nešvarem. Podobně v tažení proti kuřákům pokračují i mnohé další země.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dobře vybavený obchod s cigaretami najdete v Číně na každém rohu

Dobře vybavený obchod s cigaretami najdete v Číně na každém rohu | Foto: Robert Mikoláš

Austrálie například nedávno představila legislativu, na základě které mají z balíčků cigaret zmizet loga, značky a další rozpoznatelné symboly. Producenti tabáku a výrobci cigaret protestují. – tvrdí, že je tyto kroky zruinují.

Přehrát

00:00 / 00:00

Téma ve Světě o deváté okomentoval analytik BH Securities Petr Hlinomaz

Nehledě na protikuřácká opatření v mnoha zemích prodeje cigaret rostou. Třeba zisk Philip Morris se v prvním čtvrtletí zvýšil meziročně o 13 %. Analytik BH Securities Petr Hlinomaz si proto nemyslí, že by tabákové firmy byly v ohrožení – jak samy tvrdí.

„Já myslím, že to nebude tak horké, zejména u té největší čtyřky tabákových firem, což je Philips Morris International, British American Tabaco, Japan Tabaco a Imperial Tabaco. Ty mají na světovém trhu, který představuje zhruba 5,5 bilionu cigaret ročně, 75procentní tržní podíl, vyjma Číny, která je tím specifikem, což je hodně diverzifikovaný trh."

"A vidíme jenom ten přesun z oblastí evropských a amerických do Asie, kde sice může klesat procento kuřáků, ale populace roste, takže počet kouřících lidí tam nemusí klesat,“ upozornil Hlinomaz ve Světě o deváté.

Zisky velkých tabákových firem podle něj výrazněji neovlivní ani nynější tažení proti kouření v Číně, kde žije přes 300 milionů kuřáků.

„Čína je specifická tím, že její domácí trh je hodně zásoben domácími firmami. Velké světové firmy tam participují menším podílem, jich se to tolik nedotkne. Takže na první místě by mohly být postiženy domácí firmy. Ale ten fenomén kouření má hodně velkou setrvačnost, takže nemyslím si, že je možné například tímto jednorázovým opatřením poměry na trhu změnit,“ vysvětlil analytik BH Securities Petr Hlinomaz.

Roman Chlupatý, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme