Většina Čechů se nedokáže domoci odškodného. Chybí jim potřebné informace

Jen necelá pětina Čechů se dokáže domoci odškodného. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK. Lidé jsou často proti velkým firmám a jejich právníkům bezbranní, především kvůli nedostatku informací. Jakoukoli snahu tak dopředu vzdají.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kalkulačku dnes zcela mechanicky používáme i k nejjednodušším výpočtům...

Kalkulačku dnes zcela mechanicky používáme i k nejjednodušším výpočtům... | Foto: Fotobanka stock.xchng

Podobný problém měl i pan Tomáš Suchomel, který si u jedné firmy koupil kamerový systém. Když se mu porouchal software, šel přístroj reklamovat. Marně.

„Ta reklamace mi nebyla uznaná z důvodu, že tam byl ulomený kousek plastu, a ta závada neměla absolutně žádnou souvislost. A pro mě bylo nepochopitelné, proč, když reklamuji software, mi odmítnou reklamaci z důvodu nějakého plastu. Já jsem řekl, já s tím nesouhlasím. A oni řekli hm, bohužel, a pozvali dalšího zákazníka,“ vypráví.

Takové chování není podle ředitele Asociace občanských poraden Stanislava Skalického nic neobvyklého. Firmy často hřeší na to, že lidé nemají dostatečné právní vzdělání a nejsou v jednání s obchodníky sebevědomí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč se Češi tak málo domáhají odškodného, zjišťoval redaktor Kryštof Benoni

„Oni ti obchodníci toho zneužívají, oni z té své praxe dobře vědí, kolik těch lidí se svého práva domáhá, a podle toho jednají a volí nejjednodušší cestu,“ říká Skalický.

Špatnou zkušenost s obchodníky má podle agentury STEM/MARK v Česku více než 40 procent spotřebitelů. Svého práva se domůže ale pouhých 15 procent z nich. Recept, jak to změnit, je podle Stanislava Skalického jednoduchý:

„Nebát se domáhat svých práv, nebýt pohodlný a líný a jít si prostě za svým. Já myslím, že trochu se to zlepšuje, ale máme v tom ještě hluboké rezervy,“ soudí.

Pomoci mohou nejen občanské poradny, které jsou většinou bezplatné, ale nově také soukromé firmy. Ty lidem nejen poradí, ale problémy s neochotnými obchodníky vyřeší za ně.

„Úplně zjednodušeně, musí se obrátit na nás, dodat podklady, tedy ten důkazní materiál, smlouvy, nebo fotografie a pak podepíšeme smlouvu, ve které se zavazujeme nést ta rizika a platit příslušné částky,“ popisuje ředitel jedné z takových firem Roman Mikluš.

Pokud firma uspěje a odškodnění vymůže, bude za své služby požadovat 5 až 25 procent z výše odškodného.

kko, Kryštof Benoni Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme