Vinyly se prodávají nejlépe od roku 1985. Málokdo je ale poslouchá, lidé nemají gramofony

Vinylové desky ještě neřekly své poslední slovo. Podle posledního průzkumu Asociace amerického nahrávacího průmyslu (RIAA) se zvýšily zisky hudebního průmyslu nejvíc za posledních 20 let. Výsledky ale přinesly ještě jeden méně očekávaný údaj. Ustálený úspěch vinylu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vinyly | Foto: CC0 License, unsplash.com

Podle americké asociace se během loňského roku prodaly vinylové desky v hodnotě 430 milionů amerických dolarů. To je 26 % celkových prodejů fyzických hudebních nosičů. Jedná se o největší část od roku 1985.

Prodeje vinylů nejsou natolik vysoké, aby to zachránilo celé skomírající odvětví. Faktem ale je, že zájem o gramofonové desky stále stoupá. To vypovídá o překvapivé síle tohoto nosiče, jehož světová renesance ještě není u konce. Naopak prodeje kompaktních disků a podobných hudebních nosičů klesají rok od roku. CD už prakticky nikoho nezajímají.

Chodci v ohrožení. Sluchátka v uších, oči na mobilu je vražedná kombinace, varuje policie

Číst článek

Průzkum z loňského roku také ale dokazuje jednu věc. Mnoho lidí, kteří si desky kupují, je vlastně ani neposlouchá. Nevlastní totiž zařízení, na kterém by si je mohli přehrát. Desky tak v klidu odpočívají nedotčené v obývacích pokojí nejčastěji jako vyjádření identity – ukázka sounáležitosti k určité generaci, kultuře i hudbě.

„Hudba bývala závazek. Bylo to něco, co jste hledali a museli lovit. Neobjevila se jen tak u vašich dveří. Vinyl je o tvrdším zvuku, ke kterému se musíte posadit, abyste si užili tento zážitek,“ říká Taylor Jackson, ředitel operací společnosti Skylinyl, designové společnosti, která přetváří použité vinyly v umělecká díla.

Dokonce i velké hudební hvězdy jako Elton John rozjíždějí různé formy předplatitelského byznysu s doručením vinylových desek svým největším fanouškům.

Ani v hudbě ale status quo nezůstává dlouho nezměněn. Vinylové desky zvětšily svůj význam v posledních letech, podle dat RIAA a agentury Nielsen je zde šance, že nárůst zájmu se začne zvětšovat plošně.

Co se týče opravdového poslouchání hudby, všechny zprávy ukazují, že svět nesmírně podporuje streamování. Americký náhravací průmysl v loňském roce vydělal 7,65 miliardy dolarů. Placené streamovací služby jako Apple Music nebo Spotify jsou odpovědné za celých 68 % částky.

jra Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme