Vláda by ráda zprivatizovala nákladní železniční dopravu

Nákladní doprava by nemusela být součástí Českých drah. Záměr ministerstva dopravy oddělit cargo a později jej prodat posvětila vláda. Slibuje si od toho přehlednější financování provozu Českých drah.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákladní vlak

nákladní vlak | Foto: Jan Rosenauer

Financování Českých drah je nesystémové a neprůhledné, myslí si většina ministrů v čele s premiérem Mirkem Topolánkem. Oddělení nákladní dopravy od přepravy osobní by mohlo finanční problémy vyřešit.

"To, že dnes je už naprosto neprůhledné už ani ne křížové financování, ale vzájemné dotace jak osobní přepravy, tak tranzitu, carga, to znamená nákladní přepravy, je evidentní. V tuto chvíli si vláda slibuje před dalšími kroky od tohoto kroku, že se vyčistí nákladově oba typy přepravy," řekl Topolánek.

Postupné odloučení a možný prodej nákladní dopravy od Českých drah bude vláda dál řešit. Rozdělení firmy plánuje na příští rok. Podle odhadu ministerstva dopravy by mohl stát na prodeji nákladní dopravy vydělat na dvanáct miliard korun.

Analytik společnosti Cyrus Karel Potměšil upozorňuje, že tento krok je nezbytný, protože ve své podstatě poškozuje obě části Českých drah. "Neprospívá to ani nákladní dopravě, protože ta nemá prostředky pro svůj vlastní rozvoj. Ona financuje v řádu asi 600 miliónů korun ročně osobní dopravu a samotné jí to znemožňuje se rozvíjet, obměňovat například vozový park," doplnil analytik.

Nákladní doprava Českých drah je pátá největší v Evropské unii a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.

Lenka Rákosová, Vilém Janouš, Václava Marešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme