České dráhy jsou kvůli koronaviru ve ztrátě. Část škod podle Havlíčka pokryje stát

České dráhy se v letošním prvním pololetí propadly do ztráty bezmála dvě miliardy korun. Vyplývá to z pololetní zprávy o hospodaření. Pokles tržeb zaznamenala osobní i nákladní přeprava. Na sanaci škod by měl přispět i stát. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) se má jednat o stovky milionů korun.

Tento článek je více než rok starý.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 19:46 10. 9. 2020) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak Českých drah.

V současnosti finišují jednání mezi kraji, státem a Českými drahami o způsobu kompenzace výpadku cestujících. Ilustrační foto | Foto: Jiří Špaček | Zdroj: iROZHLAS.cz

Podle vedení drah za horšími výsledky stojí zejména propad počtu cestujících kvůli pandemii covidu-19.

Za první pololetí loňského roku přitom společnost vykázala zisk přes 400 milionů. Zatímco tehdy cestovalo vlaky Českých drah 91,5 milionu lidí, letos to bylo o třetinu méně.

Během nouzového stavu pak podle mluvčí podniku Vandy Rajnochové cestovalo vlaky minimum lidí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Propad tržeb Českých drah

„Po zavedení opatření proti šíření nemoci poklesl počet cestujících v našich vlacích oproti běžnému stavu o více než 90 procent. Vzhledem k potřebě udržet dostatečnou kapacitu a frekvenci přepravy nebylo možné výrazněji snížit náklady,“ řekla Radiožurnálu.

Celkové tržby skupiny České dráhy dosáhly 17,25 miliardy korun. Meziročně tak byly nižší o zhruba tři miliardy.

Pomoc od státu

V současnosti finišují jednání mezi kraji, státem a Českými drahami o způsobu kompenzace výpadku cestujících.

„Smlouvy jsou postavené tak, že ve většině případů nese riziko tržeb objednatel, tedy kraj nebo ministerstvo dopravy, a ty si u dopravců objednávají službu, že jezdí vlaky. Nemohou ale ovlivnit jaké tržby a kolik cestujících budou mít,“ říká Jan Sůra z webu Zdopravy.cz.

RegioJet spojení přeruší, České dráhy do Maďarska pojedou, ale omezí některé služby ve vlacích

Číst článek

Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) Radiožurnálu ve čtvrtek potvrdil, že komerční ani krajskou dopravu stát kompenzovat nebude, nicméně ztráty z dálkové dopravy všem dopravcům nahradí.

„My jsme připravení přispět na sanaci škod, které byly způsobené hlavně v průběhu krizového stavu, ale pouze na to, co je pod takzvanou státní objednávkou. Měla by to být sanace nákladů, které jsou spojené s tím, že je dopravci měli, ale nebyly kryté tržbami. Mělo by se jednat řádově o stovky milionů korun,“ řekl ministr.

Podpora není pro všechny

S podobou podpory nesouhlasí soukromý dopravce Leo Express. Mluvčí společnosti Emil Sedlařík ve vyjádření pro server iROZHLAS.cz uvedl, že by podpora měla týkat všech dopravců a poskytovaných služeb bez rozdílu. 

„Několikrát jsme ministerstvo dopravy žádali o podporu pro všechny dopravce, například formou prominutí poplatku za použití železniční dopravní cesty. Pokud má přijít pomoc dopravcům, měla by být plošná, férová a bez rozlišení režimu, ve kterém daný dopravce služby provozuje,“ napsal Sedlařík.

Naprostou většinu ministerstvem objednávaných dálkových vlaků provozují státem vlastněné České dráhy. Kromě nich stát platí za rychlíkové linky taky společnostem RegioJet, Arriva a GW Train Regio.

Tereza Beránková, onz Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme