Vlaky začnou znova přivážet českou naftu ze skladů zkrachovalé Viktoriagruppe

Další vlak se zbytky české nafty ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu by mohl přijet ještě tento týden. Podle předsedy Správy státních hmotných rezerv Pavla Švagra se dohodli na dalším postupu s majitelem skladu, firmou Krailling Oils Development. Podle správy se několika jednání za německého vlastníka zúčastnil na základě plné moci i podnikatel Tomáš Pitr.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlaky s českou naftou se ze skladů Viktoriagruppe vrací zpět do Česka. | Foto: ČTK

„Upřímně si myslím, že bychom mohli být (s převozem) hotovi do konce října,“ řekla v úterý jednatelka Krailling Oils Development (KOD) Kateřina Radostová.

Česko mělo v Kraillingu naftu v hodnotě přes miliardu korun, po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat. Loni v červenci podepsala Správa státních hmotných rezerv (SSHR), KOD a insolvenční správce smlouvu, na jejímž základě ČR získala naftu zpět.

Premiér odplomboval první cisternu s naftou. Vlaky budou surovinu vozit z Německa až do roku 2017

Číst článek

Vlaky dosud do ČR převezly 90 % nafty. Celkem bylo vypraveno 55 vlaků, zbývá dovézt posledních šest. Od ukončení pravidelné přepravy na začátku července však neodjel z Německa s českou naftou ani jeden vlak.

KOD a SSHR se totiž mimo jiné nemohly shodnout na tom, kdo zaplatí odkalení nafty v jedné z nádrží, kde testy zjistily více vody, než povolují normy. Obě strany v úterý uvedly, že se po několika jednáních podařilo najít kompromis.

Odkalení nafty zaplatí KOD. Radostová řekla, že by ho měl provést státní distributor paliv Čepro, jehož cenová nabídka je nejnižší. SSHR proti tomu postupně uvolní takzvané zádržné, což je část skladovacích poplatků, které měly být vyplaceny majiteli skladu až po odjezdu posledního vlaku. Celkem jde zhruba o čtyři miliony korun.

„Za každý vlak s naftou, který přijede do České republiky, uvolníme 15 procent zádržného,“ řekl Švagr. Dodal, že po příjezdu všech šesti vlaků SSHR vyplatí majiteli zbývajících deset procent.

Smlouvu za KOD podepsala Radostová, podle SSHR se na výsledném kompromisu podílel i druhý jednatel firmy Miroslav Ševčík a několika jednání se zúčastnil i Tomáš Pitr. Radostová složení zástupců KOD na jednáních nechtěla komentovat.

Lidové noviny dříve s odkazem na německý obchodní rejstřík uvedly, že výkonným ředitelem KOD byl do loňska Vojtěch Csabi. Podle Sbírky listin je Csabi spojen se společností FAU, která byla podle Finanční správy zapojena do řetězového podvodu týkajícího se daně z přidané hodnoty u obchodů s pohonnými hmotami. Firma je nyní v konkurzu.

Tomáš Pitr. (Archivní snímek z roku 2006) | Foto: ČTK

Na internetu se na konci srpna objevila nahrávka, na které o firmě FAU hovoří předseda hnutí ANO a bývalý ministr financí Andrej Babiš. „Teďka to koupil Pitr a samozřejmě jdeme po nich. Je to zločinecká banda, která dluží státu na daních asi 200 milionů korun,“ řekl mimo jiné Babiš na nahrávce.

Pitr byl odsouzen k tříletému vězení za vyvedení akcií potravinářských společností Setuza a Milo Surovárny ze společnosti Agrocredit a jeden daňový únik. V roce 2007 utekl ze země, v roce 2010 byl zadržen ve švýcarském Svatém Mořici a strávil přes dva roky ve vazbě a následně ve vězení. V prosinci 2013 mu Vrchní soud uložil čtyřletý trest za daňové úniky z roku 1994, do vězení ale nenastoupil. O několik měsíců později mu soudy trest přeměnily na podmínku.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme