Vlastní nádoby s sebou. V Praze je první bezobalová samoobsluha

Lidé v Praze můžou nakupovat v první bezobalové samoobsluze. Jídlo, drogerii nebo kosmetiku tam dostanou na váhu, do vlastních nádob. Prodejnu, která má sloužit také jako školicí centrum, otevřela nezisková organizace Bezobalu. První den je i dnem, kdy prodavači zákazníkům ukazují, jak obchod funguje.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prodejna Bez obalu

Prodejna Bez obalu | Foto: Lucie Valerová, obchod Bez obalu

„V této místnosti najdete kosmetiku a drogerii. Nějaké krémy, deodoranty,“ ukazuje prodavačka Martina samoobsluhu jedné z prvních zákaznic Renatě Pavlasové.

Lidl smazal z obalů křesťanské kříže. Ať zákazníci zváží bojkot, reagoval ministr

Číst článek

„No, myslím si, že hadrový pytlíček je lepší než chrlit další a další odpady," dodává.

Omezování produkce odpadu je hlavní myšlenkou zakladatelů bezobalového obchodu. Při prodejně proto vzniklo i školicí centrum.

 „A v něm budeme právě předávat znalosti dalším zájemcům, kteří by si takový obchod chtěli otevřít v regionech,“ řekl Radiožurnálu šéf organizace Bezobalu Petr Hanzel. Podle Hanzela se na školení přihlásilo už přes 200 zájemců. 

Prodej a nákup potravin a kosmetiky bez obalů může podle neziskové organizace významně snížit množství komunálního odpadu. Předpokládá to, že zákazníci se naučí chodit pro zboží s dózami, plátěnými pytli či lahvemi. Výhodou mohou být nižší ceny, protože pro výrobce znamená podle Hanzela bezobalový prodej nižší náklady na logistiku, balicí linky i marketink.

Rozjezd pražského obchodu Bezobalu podpořil grant z ministerstva životního prostředí, neziskovka usiluje o další grant, který by pokryl část nákladů na školení pro nové zájemce.

„Navíc jednáme s jednou německou nadací pro životní prostředí," doplnil Hanzel. Právě Německo se stalo pro neziskovku velkou inspirací, podobným obchodům se tam podle Hanzela daří.

Prodejnu a školicí centrum v Praze 6 podpořila crowdfundingová kampaň na portálu HitHit, v níž zhruba 2000 lidí přispělo částkou téměř 1,2 milionu korun. Část nákladů zaplatila Nadace Vodafone. Společnost už dříve otevřela i prodejnu na Vinohradech, kde nakoupíte pouze na váhu a obal si musíte přinést. Na rozdíl od té čerstvě otevřené se ale nejedná o samoobsluhu. 

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme