Vlastní nádoby s sebou. V Praze je první bezobalová samoobsluha

Lidé v Praze můžou nakupovat v první bezobalové samoobsluze. Jídlo, drogerii nebo kosmetiku tam dostanou na váhu, do vlastních nádob. Prodejnu, která má sloužit také jako školicí centrum, otevřela nezisková organizace Bezobalu. První den je i dnem, kdy prodavači zákazníkům ukazují, jak obchod funguje.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prodejna Bez obalu

Prodejna Bez obalu | Foto: Lucie Valerová, obchod Bez obalu

„V této místnosti najdete kosmetiku a drogerii. Nějaké krémy, deodoranty,“ ukazuje prodavačka Martina samoobsluhu jedné z prvních zákaznic Renatě Pavlasové.

Lidl smazal z obalů křesťanské kříže. Ať zákazníci zváží bojkot, reagoval ministr

Číst článek

„No, myslím si, že hadrový pytlíček je lepší než chrlit další a další odpady," dodává.

Omezování produkce odpadu je hlavní myšlenkou zakladatelů bezobalového obchodu. Při prodejně proto vzniklo i školicí centrum.

 „A v něm budeme právě předávat znalosti dalším zájemcům, kteří by si takový obchod chtěli otevřít v regionech,“ řekl Radiožurnálu šéf organizace Bezobalu Petr Hanzel. Podle Hanzela se na školení přihlásilo už přes 200 zájemců. 

Prodej a nákup potravin a kosmetiky bez obalů může podle neziskové organizace významně snížit množství komunálního odpadu. Předpokládá to, že zákazníci se naučí chodit pro zboží s dózami, plátěnými pytli či lahvemi. Výhodou mohou být nižší ceny, protože pro výrobce znamená podle Hanzela bezobalový prodej nižší náklady na logistiku, balicí linky i marketink.

Rozjezd pražského obchodu Bezobalu podpořil grant z ministerstva životního prostředí, neziskovka usiluje o další grant, který by pokryl část nákladů na školení pro nové zájemce.

„Navíc jednáme s jednou německou nadací pro životní prostředí," doplnil Hanzel. Právě Německo se stalo pro neziskovku velkou inspirací, podobným obchodům se tam podle Hanzela daří.

Prodejnu a školicí centrum v Praze 6 podpořila crowdfundingová kampaň na portálu HitHit, v níž zhruba 2000 lidí přispělo částkou téměř 1,2 milionu korun. Část nákladů zaplatila Nadace Vodafone. Společnost už dříve otevřela i prodejnu na Vinohradech, kde nakoupíte pouze na váhu a obal si musíte přinést. Na rozdíl od té čerstvě otevřené se ale nejedná o samoobsluhu. 

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme