Vložené finance svému vlastníkovi nejvíce zhodnocuje automobilka Škoda Auto
Největší ekonomický přínos pro svou mateřskou společnost má automobilka Škoda Auto. Loni německému Volkswagenu, který je jejím vlastníkem, vydělala nejvíce peněz ze všech zdejších firem. Investice se rychle vracejí i majiteli české divize Continental nebo operátorovi T-Mobile.
Škoda Auto má podle odborníků velkou konkurenční výhodu a silnou pozici na trhu. Automobilové odvětví je hodně specifické. Vyžaduje velmi vysoké náklady, ale když se překonají, přináší investorům velké zhodnocení, jak říká analytik společnosti Bisnode Michal Řičař.
„V opačném případě, kdyby toto neplatilo, že by jim nebyly příslušné zisky z tohoto odvětví nabídnuty, tak by nikdo z dlouhodobého hlediska neinvestoval. Tudíž by toto odvětví postupně zaniklo.“
V první desítce žebříčku jsou i další společnosti z automobilového průmyslu. Vlastníkům se zhodnocuje také zdejší automobilka Hyundai a výrobce autodílů Continental.
Výrobci aut v Česku drží hladinu výroby
I přesto, že český trh je podle odborníků zahlcený velkými výrobci aut a autodílů, se většině z nich daří držet výrobu na stejných úrovních. Každá z firem má specifické důvody, které se od sebe výrazně liší.
Třeba Škodovka je zavedená a tradiční firma, pro kterou je důležitý asijský trh, říká partner podnikového poradenství společnosti EY Petr Knap:
„Když vezmeme Hyundai, ti jsou velmi úspěšní i progresivní na evropském i českém trhu a vybrali si Česko jako dobrou výchozí pozici pro Evropu. TPCA trochu trpí tím, že jsou hodně závislí na západní Evropě, trošku kompenzováno tím, že dělají malá auta, která spolu s luxusním segmentem pocítila krizi trošku méně.“
V žebříčku zdejších firem s největší přidanou hodnotou nejsou jenom výrobci aut. Hned za Škodovkou skončil T-Mobile. Jsou tam i energetické firmy, a to E.ON Distribuce a ČEZ Prodej, nebo tabáková společnost Philip Morris.
Společnosti odvádějí daň z příjmů v České republice, což je jeden z klíčových zdrojů příjmů státního rozpočtu.