Vodafone dostal za automatické dokupování dat milionovou pokutu od ČTÚ

Český telekomunikační úřad vyhodnotil automatickou aktivaci služby „Data nad rámec balíčku“ ze strany společnosti Vodafone jako agresivní obchodní praktiku. Udělil proto firmě pokutu ve výši milionu korun. Rozhodnutí zatím není pravomocné.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vodafone (ilustrační foto)

Vodafone (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Mobilní operátor Vodafone loni v září aktivovala zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu „Data nad rámec balíčku“.

Spotřebitelům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, obnovovala příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb navíc zpoplatnila částkou 49 Kč.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vodafone dostal za automatické dokupování dat milionovou pokutu od Českého telekomunikačního úřadu. Podrobnosti zjišťovala Jitka Hanžlová

„Český telekomunikační úřad vyhodnotil jednání společnosti Vodafone jako agresivní obchodní praktiku, neboť spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali,“ popsala Nikola Šedová z ČTÚ.

Podle ČTÚ tak došlo nebo mohlo dojít k zásahu do majetkové sféry všech zákazníků, kteří využívají datový tarif. Úřad proto uložil společnosti Vodafone pokutu ve výši jednoho milionu korun a současně jí nařídil upravit všechny smlouvy se svými zákazníky.

„Tak, aby ze smluv byla odstraněna ujednání, na jejichž základě je Vodafone oprávněn automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za takové obnovení účtovat cenu,“ přiblížil mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Podle společnosti Vodafone se s úřadem rozcházejí v tom, zda je tato služba nová, nebo ne. Proti pokutě se chce mobilní operátor odvolat. Brání se tím, že zákazníkům umožnila od smlouvy odstoupit, a zákon tak neporušil.

„Naši zákazníci potvrzují, že změna účtování dat byl krok správným směrem. Ze statistik totiž vyplývá, že více než tři čtvrtiny zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojení,“ uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

S ČTÚ má problém O2 i T-Mobile

Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu zavedla letos 15. května rovněž společnost O2. ČTÚ podle mluvčího činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností.

„Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace,“ dododal mluvčí.

Český telekomunikační úřad (ilustrační foto) | Foto: Marián Vojtek

Tento týden se objevily stížnosti i na mobilního operátora T-Mobile, který zastavil tok dat po vyčerpání zaplaceného balíčku.

Po vyčerpání datového limitu se tak zákazníkům datový tok nezpomalí, ale úplně se zastaví. Zákazník se poté může rozhodnout, co dál.

„Pro 96 procent lidí se nic nezměnilo, ti budou surfovat dál. Jenom musejí kliknout, že chtějí surfovat nižší rychlostí. I oni mají samozřejmě možnost si přikoupit další balíček a surfovat rychle, ale to už je na nich. Ta čtyři procenta lidí už nesurfují. Buď toho nechají, nebo si musí přikoupit balíček,“ popisuje mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Na to si ale někteří zákazníci stěžovali. Telekomunikační úřad proto postup T-Mobilu prošetřuje, správní řízení nezahájil.

Jitka Hanžlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme