Volkswagen, Audi, Porsche a BMW společně vybíraly dodavatele a určovaly ceny komponentů
Německé automobilky Volkswagen, BMW, Audi a Porsche se zřejmě domlouvaly na koordinovaném přístupu k dodavatelům a cenách řady dodávaných komponentů, včetně systémů kontroly emisí u naftových vozů. Napsal to v pátek týdeník Der Spiegel, který citoval z dopisu zaslaného orgánům pro dohled nad hospodářskou soutěží.
Tyto kartelové dohody byly podle Spiegelu výsledkem setkávání zhruba dvou set zaměstnanců automobilek v rámci celkem 60 zvláštních výborů. V nich se diskutovalo o vývoji aut, brzd, benzinových a naftových motorů, převodovek i systémů kontroly emisí, uvedl Spiegel. Volkswagen už podle týdeníku přiznal možné protikonkurenční chování v dopise, který poslal úřadům 4. července.
Zástupci automobilek v rámci výborů diskutovali dlouhodobě o výběru dodavatelů a cenách komponentů. Od roku 2006 pak debatovali o nákladech systému AdBlue, který omezuje emise z naftových motorů, uvedl týdeník.
Mluvčí skupiny Volkswagen, do níž patří německé značky VW, Audi a Porsche a mimo jiné i česká Škoda, zprávu týdeníku agentuře Reuters odmítl komentovat. Zástupce BMW zatím nebyl k dosažení.
Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy koncern Volkswagen v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.