K hromadné žalobě na Volkswagen se připojilo přes 300 tisíc majitelů aut

Ke kolektivní žalobě na Volkswagen o náhradu škody se v Německu připojilo více než 300 tisíc majitelů aut. Informoval o tom Spolkový úřad spravedlnosti. Koncern u 11 milionů vozů s dieselovým motorem manipuloval pomocí podvodného softwaru s testy emisí oxidu dusíku.

Tento článek je více než rok starý.

Berlín (Aktualizováno: 14:00 3. 1. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vozy značky Volkswagen

Cílem žaloby je, aby majitelé dostali odškodnění, nebo aby jim byla vrácena kupní cena auta. Ilustrační foto | Zdroj: Reuters

Hromadnou žalobu podalo na Volkswagen sdružení spotřebitelů Verbraucherzentrale Bundesverband v dolnosaském Braunschweigu.

Promlčecí lhůta pro její podání a také připojení se k ní vypršela ke konci loňského roku. Spolková vláda proto urychleně přijala zákon, který podání takovéto kolektivní žaloby umožňuje.

Volkswagen odhalil nesrovnalosti v novém emisním softwaru. Problém se týká některých naftových aut

Číst článek

Více než 300 tisíc majitelů aut je podle Ronnyho Jahna ze sdružení spotřebitelů výrazně více, než s čím spolek počítal. Připojit se mohli jen ti, kteří si po 1. listopadu 2008 koupili vozy značek Volkswagen, Audi, Škoda a Seat s dieselovými motory typu EA189. Soudní řízení o náhradu škody může trvat i několik let.

Cílem žaloby je, aby majitelé dostali odškodnění nebo aby jim byla vrácena kupní cena auta. Podmínkou přidání se k žalobě bylo také to, že jejich vůz automobilky svolaly k úpravě a to, že se majitelé už s koncernem Volkswagen nesoudí individuálně.

Takzvaná vzorová žaloba, kterou německý parlament schválil loni, umožňuje, aby nezřídka velmi nákladné soudní procesy za poškozené vedla sdružení na ochranu spotřebitele. Procesní riziko přitom nenesou spotřebitelé, ale právě sdružení na jejich ochranu.

Pokud soud rozhodne v jejich prospěch, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už ale budou vázány rozhodnutím ve vzorovém případu. Navíc se očekává, že by Volkswagen v takovém případě zasaženým rovnou vyplatil odškodné, aby nemusel platit za další desetitisíce či dokonce statisíce soudních procesů, v nichž by nemohl vyhrát.

Vzorová žaloba, která podle Volkswagenu v tomto případě nemá šanci na úspěch, se má používat především tehdy, když řadě spotřebitelů vznikla velmi podobná škoda. Týkat se může třeba nepovoleného zvýšení cen elektřiny, nepřípustných bankovních poplatků nebo také manipulace s emisemi.

Pavel Polák, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme