Volkswagen přiznal manipulaci u 11 milionů aut. Šéf koncernu rezignovat nehodlá

Německý koncern Volkswagen přiznal, že softwarem na zmatení testů emisí vybavil 11 milionů vozů. Ve Spojených státech hrozí automobilce pokuta v přepočtu 436 miliard korun. Kvůli podvodům s testy emisí už Volkswagen vyšetřují Jižní Korea, Francie a Švýcarsko. Šéf koncernu VW Martin Wintekorn se za skandál omluvil, slíbil objasnění připadu a řekl, že rezignovat nebude.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Šéf koncernu VW Martin Winterkorn na autosalonu ve Frankfurtu | Zdroj: Reuters

Německý ministr zahraničí Frank Walter Steinmeier chce, aby se co nejdřív našli lidé zodpovědní za aféru. Kancléřka Angela Merkelová požaduje od koncernu Volkswagen úplnou transparenci.

Podle francouzského ministra financí Michela Sapina se teď musí emise u dieselových aut koncernu VW prověřit i v Evropské unii.

Software, který německá automobilka instalovala do naftových vozů Audi a Volkswagen, umožňuje při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Firma teď kvůli skandálu musí v USA svolat do servisů zhruba půl milionu aut, americké ministerstvo spravedlnosti podle médií rovněž zahájilo kriminální vyšetřování Volkswagenu a EPA bude zkoumat další automobilky.
Zdroj: ČTK

"Musí se to udělat na evropské úrovni," řekl Michel Sapin v rozhovoru na rozhlasové stanici Europe 1. "Jsme evropský trh a máme evropská pravidla. Právě toto je třeba respektovat. Právě toto bylo porušeno ve Spojených státech," dodal.

Záležitostí se začalo zabývat například i české ministerstvo dopravy. "Ve středu během dopoledne o této věci budeme jednat," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Tuzemská značka Škoda, která patří do koncernu Volkswagen a která u svých vozů používá téměř shodné motory TDI jako Volkswagen a Audi v USA, se k možným úpravám řídicích jednotek u svých vozů odmítla vyjádřit.

"Tato záležitost je momentálně předmětem šetření na koncernové úrovni, z tohoto důvodu nyní není možné se za značku Škoda k případu vyjádřit a veškeré dotazy je nutné v tuto chvíli směřovat na komunikaci Volkswagen Group," řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Sedm let podvádění

Šéf americké části automobilky Volkswagenu Michael Horn chce udělat vše pro to, aby znovu získal důvěru zákazníků.

"Musíme ta auta opravit a zabránit tomu, aby se to opakovalo. Takové chování je v rozporu s našimi základními principy, kterými jsou vysoká hodnota, inovace a hlavně odpovědnost k našim zaměstnancům, akcionářům, a především k životnímu prostředí," zdůraznil Horn.

Přehrát

00:00 / 00:00

Emisní skandál VW: Podrobnosti dodal zpravodaj Pavel Polák, názor připojil viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.

Viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček si ovšem myslí, že celý skandál je poněkud uměle vyvolaný.

„Evropské vlády posledních 20 let tlačily automobilky do naprosto nesmyslných technických parametrů k dosažení emisí. Automobilky se tomu bránily, že to není fyzikálně možné. Fyziku obejít nejde, tak se automobilky snažily všestranně omezovat emise, a to je jeden z těchto důsledků,“ říká.

Software u 11 milionů aut

Koncern už přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno 11 milionů aut. EPA také uvedla, že Volkswagen za to může čelit pokutě v přepočtu až 436 miliard korun.

V roce 2012 americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) udělil pokutu 300 milionů dolarů korejským automobilkám Hyundai Motor a Kia Motors za zkreslování údajů týkajících se palivové ekonomiky u 1,2 milionu aut.
Zdroj: ČTK

Loňský roční zisk celé skupiny byl přitom necelých 300 miliard. Firma dnes navíc oznámila, že ve třetím čtvrtletí dá stranou v přepočtu zhruba 176 miliard korun, aby zvládla pokrýt nutné výdaje, jako je například servis automobilů. Akcie německé automobilky tak nadále pokračují v propadu, v posledních dnech ztratily už třetinu hodnoty.

Propadají se také akcie dalších automobilek. Jedním z důvodů je zřejmě i fakt, že hrozí přísnější regulace v celém sektoru. „Není vyloučené, že se podobné defekty objeví i u ostatních automobilek. Navíc by do budoucna mohly být celé procesy ze stran regulátorů zpřísněné právě kvůli této kauze,“ dodal analytik společnosti Patria Finance Branislav Soták.

Německo nařídilo kontrolu vozů VW kvůli skandálu s emisemi | Foto: ČTK

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme