Volkswagen se v USA dohodl na řešení emisní aféry, auta odkoupí nebo opraví

Automobilka Volkswagen se společně s americkými úřady dohodla na tom, že odkoupí nebo opraví přes půl milionu naftových aut, které měly zabudovaný software obcházející tamní emisní normy. Plán zahrnuje také odškodné pro majitele. Dohodu ještě musejí schválit regulátoři.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Volkswagen

Volkswagen | Zdroj: Reuters

Podle německého listu Die Welt by podnik měl vyplatit každému řidiči problémových aut odškodné ve výši pěti tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 120 tisíc korun).

Termín, kdy koncern začne s nápravou škod, není jasný. Samotný německý koncern zatím nechce nic komentovat. Podrobná dohoda musí být uzavřená do 21. června.

570 tisíc aut jen v USA

Koncern už loni přiznal, že po celém světě se skandál týká přibližně jedenácti milionů aut včetně vozů Škody Auto. Jen v Americe jezdí skoro 570 tisíc aut s falšovaným softwarem. Kvůli tomu Volkswagen čelí už řadě žalob a vyšetřování.

Například americké ministerstvo spravedlnosti na začátku letošního roku podalo na společnost žalobu. Ta by firmu údajně mohla přijít na v přepočtu více než jeden bilion korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Koncern VW se ve Spojených státech dohodl s úřady na způsobu řešení emisního skandálu. Více redaktor Světa motorů Martin Frei

Vedle toho se firma musí vypořádat taky s vysokými náklady na úpravu aut. Už loni si na to automobilka připravila přes 6 miliard eur. Podle agentury Reuters se ale rezerva ještě zvýší na více než 10 miliard eur.

Na emisní aféru společnost doplácí. Zatímco obecně trh s auty roste, prodeje Volkswagenu klesají. Během prvního čtvrtletí letošního roku byla poptávka menší ve Spojených státech nebo taky v Rusku. Automobilce se dařilo jen v Číně, kde byl odbyt naopak rekordní.

Rozhodnutí amerického soudu by podle motoristického publicisty Vladimíra Rybeckého nemělo mít vliv na odškodnění evropských majitelů naftových aut s chybným softwarem.

„Přístup amerických orgánů k celému případu a vůbec k emisím a podvádění při emisích je naprosto odlišný od toho, co je v Evropě, takže to spolu vůbec nebude souviset,“ řekl Českému rozhlasu Rybecký. Někteří právníci se podle něj přesto budou snažit u evropských soudů uspět.

ČRo, Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme